Perehdytys arjen työhön ja oppilaiden kohtaamiseen Luolavuoren koulun Raadinkadun toiminta-alueittain järjestettävän opetuksen yksikössä
Rautio, Linda (2024)
Rautio, Linda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521211
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyi perehdyttämisen merkityksen, sen nykyisen tilan ja toimivuuden arviointiin Luolavuoren koulun Raadinkadun yksikössä. Luolavuoren koulun Raadinkadun yksikkö erikoistuu toiminta-alueittain järjestettävään erityisopetukseen Lausteen kaupunginosassa Turussa. Opinnäytetyössä selvitettiin millainen perehdytys vastaisi parhaiten Raadinkadun yksikön arjen työn ja uutena yksikköön saapuvan työntekijän tarpeita.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin tietoperustaa ja aineistonkeruuta konkreettisten kehittämisehdotusten esille nostamiseksi samalla huomioiden yksikön arvot ja arjen työn tarpeet. Tietoperustassa käsiteltiin toiminta-alueittain järjestettävää opetusta ja toimintaa ohjaavia lakeja, oppilaiden kohtaamista, monimuotoista työkenttää sekä perehdytysprosessin kulmakiviä.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin yksilöhaastatteluja sekä kyselyä. Haastattelut ja kysely kohdistuivat nykyisen perehdytyksen toimivuuden ja sen eri osa-alueiden arviointiin. Yksilöhaastattelut jaettiin kahteen ryhmään, joissa toisessa haastateltavana olivat työhön viimeisimpänä perehtyneet ja toisessa työhön perehdyttäjänä toimineet henkilöt. Yksilöhaastatteluja tehtiin kokonaisuudessaan neljä. Kysely teetettiin koko henkilökunnalle. Valituilla aineistonkeruumenetelmillä saatiin selville henkilökunnan näkemyksiä nykyisen perehdytyksen tilasta ja arjen työhön perehdyttämisen olennaisimmista ja kehittämistä vaativista osista.
Kehittämistyön tuotoksina syntyi Raadinkadun yksikölle kehittämisehdotuksia tukemaan perehdytysprosessia. Kehittämisehdotukset olivat oppilasoppaiden luomiset sekä perehdyttämisprosessiin tarkistuslistan teko. Kehittämistyön kehittämisehdotuksia voidaan ottaa käyttöön myös muissa Luolavuoren koulun yksiköissä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin tietoperustaa ja aineistonkeruuta konkreettisten kehittämisehdotusten esille nostamiseksi samalla huomioiden yksikön arvot ja arjen työn tarpeet. Tietoperustassa käsiteltiin toiminta-alueittain järjestettävää opetusta ja toimintaa ohjaavia lakeja, oppilaiden kohtaamista, monimuotoista työkenttää sekä perehdytysprosessin kulmakiviä.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin yksilöhaastatteluja sekä kyselyä. Haastattelut ja kysely kohdistuivat nykyisen perehdytyksen toimivuuden ja sen eri osa-alueiden arviointiin. Yksilöhaastattelut jaettiin kahteen ryhmään, joissa toisessa haastateltavana olivat työhön viimeisimpänä perehtyneet ja toisessa työhön perehdyttäjänä toimineet henkilöt. Yksilöhaastatteluja tehtiin kokonaisuudessaan neljä. Kysely teetettiin koko henkilökunnalle. Valituilla aineistonkeruumenetelmillä saatiin selville henkilökunnan näkemyksiä nykyisen perehdytyksen tilasta ja arjen työhön perehdyttämisen olennaisimmista ja kehittämistä vaativista osista.
Kehittämistyön tuotoksina syntyi Raadinkadun yksikölle kehittämisehdotuksia tukemaan perehdytysprosessia. Kehittämisehdotukset olivat oppilasoppaiden luomiset sekä perehdyttämisprosessiin tarkistuslistan teko. Kehittämistyön kehittämisehdotuksia voidaan ottaa käyttöön myös muissa Luolavuoren koulun yksiköissä.