Nuorten vaalit ja Politiikkaviikko - Miten tapahtumat edistävät nuorten demokratiakasvatusta?
Rahikainen, Emma (2024)
Rahikainen, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062023762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062023762
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten Suomen nuorisoalan kattojärjestön Allianssin järjestämät nuorille suunnatut demokratiakasvatustapahtumat Nuorten vaalit ja Politiikkaviikko edistävät nuorten kokemuksia omista vaikuttamismahdollisuuksista yhteiskunnassa. Opinnäytetyö pyrkii sekä kehittämään Allianssin järjestämiä demokratiakasvatustapahtumia, että myös tarjoamaan nuorten kanssa työskenteleville keinoja käsitellä demokratiakasvatusta ja äänestämistä opetuksessa ja muussa toiminnassa. Opinnäytetyö tutkii myös nuorten äänestysaktiivisuutta valtakunnallisissa vaaleissa ja tarjoaa ratkaisuja sen edistämiseksi.
Opinnäytetyön menetelmänä toimivat palautelomakkeet, jotka lähetettiin vuoden 2024 presidentinvaalien yhteydessä järjestettyjen Nuorten vaalien ja Politiikkaviikon järjestäneille kouluille, oppilaitoksille, työpajoille, nuorten tiloille ja harrastusryhmille sekä nuorille. Järjestäjille oli eri palautelomake kuin nuorille.
Järjestäjät olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä Nuorten vaaleihin ja Politiikkaviikkoon. Nuorten vaalit sai arvosanaksi asteikolla 1-5 keskiarvoltaan 4,5 ja Politiikkaviikko taas 3,9. Nuorten vaaleissa äänesti yhteensä 94 456 nuorta. Tapahtumaan osallistuneista nuorista 73,9 % kertoi löytäneensä sopivan ehdokkaan ja 72,3 % nuorista koki äänestämällä vaikuttamisen olevan tärkeää.
Työn tuloksena tarjotaan vinkkejä demokratiakasvatuksen lisäämisen tueksi. Oppilaskuntatoiminta, erilaisten osallisuutta simuloivien tilanteiden läpikäyminen ja oppilaiden osallistaminen opetukseen lisäävät nuorten demokratiataitoja. Työssä myös tarjotaan ratkaisuja nuorten äänestysaktiivisuuden nostamiseksi valtakunnallisissa vaaleissa. Äänestämisestä tiedottaminen nuoria kiinnostavalla tavalla, äänestämisen mahdollisimman saavutettavaksi tekeminen sekä varhaisella iällä opitut demokratiataidot kannustavat nuoria uurnille valtakunnallisissa vaaleissa. Työn tulokset ja kehittämisehdotukset on tarkoitettu nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten tueksi nuorten demokratiakasvatuksen lisäämiseksi. Työn on tarkoitus myös tukea Allianssin demokratiakasvatustyön jatkokehitystä.
Opinnäytetyön menetelmänä toimivat palautelomakkeet, jotka lähetettiin vuoden 2024 presidentinvaalien yhteydessä järjestettyjen Nuorten vaalien ja Politiikkaviikon järjestäneille kouluille, oppilaitoksille, työpajoille, nuorten tiloille ja harrastusryhmille sekä nuorille. Järjestäjille oli eri palautelomake kuin nuorille.
Järjestäjät olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä Nuorten vaaleihin ja Politiikkaviikkoon. Nuorten vaalit sai arvosanaksi asteikolla 1-5 keskiarvoltaan 4,5 ja Politiikkaviikko taas 3,9. Nuorten vaaleissa äänesti yhteensä 94 456 nuorta. Tapahtumaan osallistuneista nuorista 73,9 % kertoi löytäneensä sopivan ehdokkaan ja 72,3 % nuorista koki äänestämällä vaikuttamisen olevan tärkeää.
Työn tuloksena tarjotaan vinkkejä demokratiakasvatuksen lisäämisen tueksi. Oppilaskuntatoiminta, erilaisten osallisuutta simuloivien tilanteiden läpikäyminen ja oppilaiden osallistaminen opetukseen lisäävät nuorten demokratiataitoja. Työssä myös tarjotaan ratkaisuja nuorten äänestysaktiivisuuden nostamiseksi valtakunnallisissa vaaleissa. Äänestämisestä tiedottaminen nuoria kiinnostavalla tavalla, äänestämisen mahdollisimman saavutettavaksi tekeminen sekä varhaisella iällä opitut demokratiataidot kannustavat nuoria uurnille valtakunnallisissa vaaleissa. Työn tulokset ja kehittämisehdotukset on tarkoitettu nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten tueksi nuorten demokratiakasvatuksen lisäämiseksi. Työn on tarkoitus myös tukea Allianssin demokratiakasvatustyön jatkokehitystä.