Ensiapupäivä Nelosluokkalaisille: rohkeutta auttaa
Tuukkanen, Karoliina; Hänninen, Sara; Kautto, Suvi; Snell, Janita (2024)
Tuukkanen, Karoliina
Hänninen, Sara
Kautto, Suvi
Snell, Janita
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082824483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082824483
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää toiminnallinen ensiapupäivä alakouluikäisille lapsille. Kouluaikaan ja kouluajan ulkopuolella tapahtuvat tapaturmat ovat lasten keskuudessa yleisiä, joten ensiaputaitojen harjoittelu on tärkeää ja merkityksellistä myös kouluikäisille lapsille. Taidot lisäävät turvallisuutta.
Koulujen perusopetuksessa ensiaputaitojen harjoittelu on yleisesti ottaen vähäistä, joten tapahtuman järjestämisellä haettiin käytännönläheistä tapaa tuoda asiaa lasten tietoisuuteen. Tavoitteena oli ohjata toimimaan ensiapua vaativissa tilanteissa johdonmukaisesti ja vahvistaa rohkeutta hyödyntää opittuja ensiaputaitoja tulevaisuudessa.
Ensiapupäivä toteutettiin Keski-Palokan koulun neljäsluokkalaisille maaliskuussa 2024. Päivän aikana oppilaat osallistuivat teoriaopetukseen ja käytännön harjoituksiin neljällä eri toiminnallisella ensiapupisteellä, jotka keskittyivät erilaisiin ensiaputilanteisiin kuten nyrjähdyksiin, palovammoihin, haavojen hoitoon, tajuttoman kohtaamiseen ja hätänumeroon soittamiseen, sekä elvytykseen.
Tapahtumapäivässä kerätyistä palautteista havaittiin, että toiminnallinen ensiapupäivä oli hyödyllinen ja tarpeellinen lisä alakouluikäisten ensiaputaitojen opetukseen. Suullisen ja kirjallisen palautteen perusteella tarve vastaaville tapahtumille havaittiin tärkeäksi.
Koulujen perusopetuksessa ensiaputaitojen harjoittelu on yleisesti ottaen vähäistä, joten tapahtuman järjestämisellä haettiin käytännönläheistä tapaa tuoda asiaa lasten tietoisuuteen. Tavoitteena oli ohjata toimimaan ensiapua vaativissa tilanteissa johdonmukaisesti ja vahvistaa rohkeutta hyödyntää opittuja ensiaputaitoja tulevaisuudessa.
Ensiapupäivä toteutettiin Keski-Palokan koulun neljäsluokkalaisille maaliskuussa 2024. Päivän aikana oppilaat osallistuivat teoriaopetukseen ja käytännön harjoituksiin neljällä eri toiminnallisella ensiapupisteellä, jotka keskittyivät erilaisiin ensiaputilanteisiin kuten nyrjähdyksiin, palovammoihin, haavojen hoitoon, tajuttoman kohtaamiseen ja hätänumeroon soittamiseen, sekä elvytykseen.
Tapahtumapäivässä kerätyistä palautteista havaittiin, että toiminnallinen ensiapupäivä oli hyödyllinen ja tarpeellinen lisä alakouluikäisten ensiaputaitojen opetukseen. Suullisen ja kirjallisen palautteen perusteella tarve vastaaville tapahtumille havaittiin tärkeäksi.