Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsi tiedontuottajana tehostetun perhetyön kotikuntoutuksen asiakkuuden aikana : työväline lapsen haastatteluun

Kangas, Anssi; Airasjärvi, Juha (2024)

 
Avaa tiedosto
Kangas_Airasjarvi.pdf (670.9Kt)
Lataukset: 


Kangas, Anssi
Airasjärvi, Juha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224682
Tiivistelmä
Opinnäyteyön tarkoituksena oli kehittää työväline lapsen haastattelua varten. Tavoitteena oli luoda työväline, jolla vahvistetaan lapsen osallisuutta kotikuntoutuksen työskentelyn prosessissa ja vaikuttavuuden arvioinnissa.

Kehittämistyötä tehtiin yhteistyössä Keski-Suomen hyvinvointialueen tehostetun perhetyön kotikuntoutuksen työntekijöiden kanssa. Kotikuntoutus on yksi intensiivisimmistä tehostetun perhetyön muodoista, jossa perheitä tavataan useita kertoja viikossa. Työvälineen kohderyhmäksi valittiin 7–12-vuotiaat lapset.

Tavoitteena oli toteuttaa työväline, joka palvelee kotikuntoutuksen tarpeita ja tavoitteita. Työvälineen pyrkimyksenä on saada lapsi systemaattisesti mukaan työskentelyyn, jonka pohjalta työntekijät saavat tietoa lapsen ajatuksista ja kokemuksia työskentelyn eri vaiheissa. Saadulla tiedolla voidaan vaikuttaa tavoitteiden asetteluun sekä suunnata työntekijän työskentelyä. Lisäksi tuloksia on mahdollista hyödyntää asiakasperheiden arviointi- ja lopetuspalavereissa.

Työvälineen kehittämistä varten järjestettiin kaksi työpajaa, joissa kotikuntoutuksen työntekijät pohtivat yhdessä ja pienissä ryhmissä työvälineen sisältöä ja ulkoasua. Kehittäminen aloitettiin arvioiden laveasti työvälineen rakenteellista muotoa edeten lopulta konkreettisiin kysymyksiin. Pienemmissä ryhmissä tuotettuja ideoita pohdittiin osio kerrallaan yhteisesti ja valikoitiin sopivimmat, joista jalostui työvälineen lopullista sisältöä.

Työvälineestä syntyi kaksipuoleinen paperi, jossa ensimmäisellä sivulla on ohjeistus työntekijälle sekä lapsen vanhemmille. Toisella sivulla on neljä avointa kysymystä ja seitsemän väittämää, joita lapsi voi arvioida tähtiä merkitsemällä. Kysymysten teemana on lapsen näkökulma perheen ja lapsen omasta hyvinvoinnista, arjesta, tyytyväisyydestä ja muutostarpeesta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste