TikTok-strategia ohjelmatoimistolle
Strandell, Josefin (2024)
Strandell, Josefin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090524821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090524821
Tiivistelmä
TikTok on tällä hetkellä globaalisti yksi tärkeimmistä sosiaalisen median alustoista. Yritykset voivat hyödyntää TikTokia tehokkaasti tavoitteellisen ja johdonmukaisen strategian avulla. Hyvin laadittu strategia mahdollistaa yrityksen maksimaalisen hyödyn saavuttamisen sovelluksesta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä elementit ovat keskeisiä ohjelmatoimiston TikTok-strategiassa, mitä ohjelmatoimistot ja muut musiikkialan yritykset tekevät TikTokissa, sekä miltä työn tilaajana toimivan yrityksen TikTok voisi näyttää. Työn tavoitteena on tuottaa valmis TikTok-strategia ohjelmatoimisto All Day Agencylle.
Työn teoriapohjassa käsitellään digitaalista markkinointia ja TikTokia kirjallisuuden ja julkaisujen kautta. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan, mistä elementeistä strategiat yleisesti koostuvat. Tutkimusmenetelminä käytettiin kilpailija-analyysiä ja ideointityöpajaa. Näiden menetelmien avulla saatiin kattava käsitys siitä, mitä muut samankaltaiset yritykset tekevät TikTokissa ja mitä tilaajana toimivan yrityksen henkilöstö sovellukselta toivoo. Lopputuotoksesta pyrittiin tekemään tilaajan tarpeisiin räätälöity ja yksilöllinen.
Kilpailija-analyysin tulokset osoittavat, että ohjelmatoimistot ja levy-yhtiöt julkaisevat TikTokissa eniten keikkoihin liittyvää sisältöä. Hauskat videot ja ajankohtaisiin artisteihin tai ilmiöihin liittyvät julkaisut saavat eniten näyttökertoja ja tykkäyksiä. Analyysin aikana tarkasteltiin myös kahta radiokanavaan liittyvää TikTok-tiliä, joiden suurimmaksi sisältökategoriaksi osoittautuivat artistihaastattelut. Musiikkialan TikTok-tileillä esiintyy yleisesti keikkavideoita, huumorivideoita, keikkamainoksia, biisimainoksia sekä haastatteluja. Yhteisöllisen tutkimusmenetelmän tulokset osoittavat, että ideointityöpaja on tehokas tapa selvittää, mitä yrityksen henkilöstö valitulta sovellukselta odottaa ja minkälaista sisältöä he ovat halukkaita tuottamaan. Menetelmän avulla tunnistettiin yhdeksän teemaa, joiden pohjalta yrityksen TikTok-strategiaa alettiin rakentaa.
Opinnäytetyö toteutettiin tilaustyönä, ja sen lopputuotoksena syntynyt esitys toimitettiin tilaajalle osaksi heidän markkinointisuunnitelmaansa.
Työn teoriapohjassa käsitellään digitaalista markkinointia ja TikTokia kirjallisuuden ja julkaisujen kautta. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan, mistä elementeistä strategiat yleisesti koostuvat. Tutkimusmenetelminä käytettiin kilpailija-analyysiä ja ideointityöpajaa. Näiden menetelmien avulla saatiin kattava käsitys siitä, mitä muut samankaltaiset yritykset tekevät TikTokissa ja mitä tilaajana toimivan yrityksen henkilöstö sovellukselta toivoo. Lopputuotoksesta pyrittiin tekemään tilaajan tarpeisiin räätälöity ja yksilöllinen.
Kilpailija-analyysin tulokset osoittavat, että ohjelmatoimistot ja levy-yhtiöt julkaisevat TikTokissa eniten keikkoihin liittyvää sisältöä. Hauskat videot ja ajankohtaisiin artisteihin tai ilmiöihin liittyvät julkaisut saavat eniten näyttökertoja ja tykkäyksiä. Analyysin aikana tarkasteltiin myös kahta radiokanavaan liittyvää TikTok-tiliä, joiden suurimmaksi sisältökategoriaksi osoittautuivat artistihaastattelut. Musiikkialan TikTok-tileillä esiintyy yleisesti keikkavideoita, huumorivideoita, keikkamainoksia, biisimainoksia sekä haastatteluja. Yhteisöllisen tutkimusmenetelmän tulokset osoittavat, että ideointityöpaja on tehokas tapa selvittää, mitä yrityksen henkilöstö valitulta sovellukselta odottaa ja minkälaista sisältöä he ovat halukkaita tuottamaan. Menetelmän avulla tunnistettiin yhdeksän teemaa, joiden pohjalta yrityksen TikTok-strategiaa alettiin rakentaa.
Opinnäytetyö toteutettiin tilaustyönä, ja sen lopputuotoksena syntynyt esitys toimitettiin tilaajalle osaksi heidän markkinointisuunnitelmaansa.