Vahvempaa osallisuutta ja hyvinvointia tunnetaitojen avulla: ohjaajien näkökulmia tunnetaitojen merkityksestä kehitysvammaisten asumispalveluyksikön asiakkaiden tukemisessa
Blom, Heini (2024)
Blom, Heini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325157
Tiivistelmä
Kehitysvammaisten henkilöiden tunnetaitojen vahvistaminen ja niissä tukeminen on tärkeää heidän hyvinvointinsa ja osallisuutensa ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Tutkimuksellinen kehittämistyö tehtiin Kanta-Hämeessä sijaitsevassa kehitysvammaisten asumispalvelusyksi-kössä. Sen tavoitteena oli edistää kehitysvammaisten asukkaiden tunnetaitoja ja lisätä hei-dän hyvinvointiaan ja osallisuuttaan yhteiskunnassa tutkimalla ohjaajien näkemyksiä tunne-taitojen merkityksestä ja tarjoamalla heille tarvittavia työvälineitä ohjaustyöhön.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kehitysvammaisuuden, asumispalvelun sekä tunnetaitojen määrittelystä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä sekä haastattelu-ja. Opinnäytetyö on laadullista tutkimusta noudattava ja siihen nojautuva kehittämistyö, jossa aineiston analyysi tehtiin teemoittelun avulla.
Opinnäytetyössä kerätyn aineiston pohjalta nousivat keskeiset teemat, jotka ovat tunnetaito-jen kehittämisen merkitys asumispalveluyksikössä, tunteiden käsittely, tukikeinot sekä oh-jaaja tunnetaitojen tukena. Opinnäytetyön tuotos Tunnetaito-opas kehitettiin analyysin poh-jalta muotoutuneiden teemojen sisältöjen mukaisesti tukemaan ohjaajia kehitysvammaisten asukkaiden tunnetaitojen vahvistamisessa.
Tulokset osoittivat, että Kanta-Hämeessä sijaitsevan asumispalveluyksikön ohjaajat arvioi-vat kehitysvammaisten asukkaiden tunnetaitojen vahvistamisen, kehittämisen ja niissä tu-kemisen vaikuttavan positiivisesti asukkaiden arjenhallintaan sekä hyvinvointiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kehitysvammaisuuden, asumispalvelun sekä tunnetaitojen määrittelystä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä sekä haastattelu-ja. Opinnäytetyö on laadullista tutkimusta noudattava ja siihen nojautuva kehittämistyö, jossa aineiston analyysi tehtiin teemoittelun avulla.
Opinnäytetyössä kerätyn aineiston pohjalta nousivat keskeiset teemat, jotka ovat tunnetaito-jen kehittämisen merkitys asumispalveluyksikössä, tunteiden käsittely, tukikeinot sekä oh-jaaja tunnetaitojen tukena. Opinnäytetyön tuotos Tunnetaito-opas kehitettiin analyysin poh-jalta muotoutuneiden teemojen sisältöjen mukaisesti tukemaan ohjaajia kehitysvammaisten asukkaiden tunnetaitojen vahvistamisessa.
Tulokset osoittivat, että Kanta-Hämeessä sijaitsevan asumispalveluyksikön ohjaajat arvioi-vat kehitysvammaisten asukkaiden tunnetaitojen vahvistamisen, kehittämisen ja niissä tu-kemisen vaikuttavan positiivisesti asukkaiden arjenhallintaan sekä hyvinvointiin.