Keissikortti-työpajat ysiluokan yhteisöllisyyden vahvistamiseen
Kananen, Noora; Koskimaa, Saana (2024)
Kananen, Noora
Koskimaa, Saana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091625243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091625243
Tiivistelmä
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön produktina ovat Keissikortti-työpajat. Työpajat järjestettiin 9. luokan oppilasryhmälle. Työpajojen tarkoitus oli kehittää luokan yhteisöllisyyttä. Työpajoilla pelattiin Keissikorteilla. Keissikorttien tarkoitus oli kehittää luottamuksellista ja erilaisia näkökulmia avaavaa keskusteluilmapiiriä luokan oppilaiden kesken, pelillisyyden menetelmiä käyttäen. Yhteistyötahokoulun kanssa sovittiin neljästä työpajasta, joiden aikana Keissikortteja pelattaisiin luokan kanssa. Tavoitteena oli, että työpajat lisäisivät luokan yhteisöllisyyttä. Tavoitteen todentamisessa hyödynnettiin ohjaajien havaintoja, kyselylomakkeiden vastauksia ja luokanohjaajan palautteita.
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen ja koostuu neljästä suunnitellusta työpajasta, jotka sisälsivät Keissikorttien pelaamista, kahden eri toiminallisen menetelmän käyttöä sekä palautteen antamista. Palaute kerättiin kahdella paperisella kyselylomakkeella, jotka luokan oppilaat täyttivät nimettömästi. Ensimmäinen kysely kartoitti oppilaiden kokemuksia päivän työpajan onnistumisesta ja Keissi-korttien teemoista. Toinen kysely selvitti oppilaan yhteisöllisyyden kokemuksia luokasta. Lisäksi ohjaajat ja luokanohjaaja havainnoivat oppilaiden yhteistyötä ja kommunikaatiota työpajojen aikana.
Kyselyn tulosten perusteella työpajat eivät saaneet aikaan muutosta luokan yhteisöllisyydessä. Oppilaat kokivat keskustelut luokassa pääasiassa miellyttävinä. Oppilaat toivoivat parempaa työrauhaa. Hyvää palautetta saivat toiminnalliset menetelmät, kuten työpajoja varten kehitetyt tunnekortit. Keissikorttien sisältöön tuli vähän kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen ja koostuu neljästä suunnitellusta työpajasta, jotka sisälsivät Keissikorttien pelaamista, kahden eri toiminallisen menetelmän käyttöä sekä palautteen antamista. Palaute kerättiin kahdella paperisella kyselylomakkeella, jotka luokan oppilaat täyttivät nimettömästi. Ensimmäinen kysely kartoitti oppilaiden kokemuksia päivän työpajan onnistumisesta ja Keissi-korttien teemoista. Toinen kysely selvitti oppilaan yhteisöllisyyden kokemuksia luokasta. Lisäksi ohjaajat ja luokanohjaaja havainnoivat oppilaiden yhteistyötä ja kommunikaatiota työpajojen aikana.
Kyselyn tulosten perusteella työpajat eivät saaneet aikaan muutosta luokan yhteisöllisyydessä. Oppilaat kokivat keskustelut luokassa pääasiassa miellyttävinä. Oppilaat toivoivat parempaa työrauhaa. Hyvää palautetta saivat toiminnalliset menetelmät, kuten työpajoja varten kehitetyt tunnekortit. Keissikorttien sisältöön tuli vähän kehitysehdotuksia.