Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Työntekijäkokemuksen kehittäminen palvelumuotoilun avulla - itseohjautuvuutta tukemalla

Rautimo, Maiju; Rautimo, Maiju (2024)

Avaa tiedosto
Rautimo_Maiju.pdf (1.608Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Rautimo, Maiju
Rautimo, Maiju
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092125475
Tiivistelmä
Hyvä työntekijäkokemus tuottaa monia keskeisiä hyötyjä organisaatiolle. Ensisijaisesti se vahvistaa sitoutumista ja lisää työntekijöiden motivaatiota. Kun työntekijät kokevat olevansa arvostettuja ja heitä kuunnellaan he ovat todennäköisesti myös omistautuneempia työlleen. Hyvä työntekijäkokemus lisää myös luovuutta ja parantaa tuottavuutta. Työntekijät kokevat tulevansa arvostetuiksi, kun työntekijäkokemusta kehitetään ja heitä kuunnellaan. Kokemus aidosta välittämisestä johtaa suurempaan hyvinvointiin ja kasvattaa myös usein yrityksen mainetta hyvänä työpaikkana.

Tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia millainen on työntekijäkokemus itseohjautuvuuden ja autonomian näkökulmasta, ja kuinka itseohjautuvuutta voidaan tukea palvelumuotoilun avulla. Kehittämistyö toteutettiin Airdice yritykselle, joka on pelialalla toimiva asiantuntijaorganisaatio.

Opinnäytetyön viitekehys muodostuu Richard M Ryanin ja Edward L. Decin vuonna 1985 julkaisemasta itsemääräämisteoriasta, joka on teoria ihmisen motivaatiosta ja psykologisista perustarpeista hyvinvoinnin edistävinä tekijöinä. Työntekijäkokemuksen kehittämisen menetelmänä käytettiin British Design Councilin palvelumuotoilun prosessimallin (double diamond) tuplatimanttia.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia laadullisen aineiston ja palvelumuotoiluprosessin tuplatimantin avulla työntekijäkokemusta itseohjautuvuuden ja autonomian kokemuksen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmällä haastattelemalla työntekijöitä siitä, kuinka he kokevat itseohjautuvuuden ja autonomian toteutumisen omassa työssä, millainen psykologisen turvallisuuden kokemus oli sekä miten organisaatiossa tuetaan itseohjautuvuutta.

Tutkimuksen lopputulokset osoittivat, että itseohjautuvuus on jo vakiintunut osa yrityskulttuuria, mutta sitä ei ole vielä sanoitettu osana työkulttuuria. Itseohjautuvuus näkyy kokemuksena, mutta ei strategisesti johdettuna. Psykologinen turvallisuus on työarjessa läsnä ja turvallisesta työympäristötä huolehditaan monella tapaa. Ideointipajassa yhteiskehitettiin työntekijöiden kesken itseohjautuvuuden näkökulmasta kaikkia työntekijämatkan kontaktipisteitä. Lopputuotoksena syntyi työntekijöiden toiveisiin pohjautuen uusia ideoita ja toimintamalleja Näistä merkittävin oli itseohjautuvuuden nostaminen yhdeksi yrityksen arvoista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste