Työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamallin rakentaminen Pohjois-Karjalan työllisyysalueelle TE2024-uudistuksessa
Nygren, Merja (2024)
Nygren, Merja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425596
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Merja Nygren
Työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamallin rakentaminen Pohjois-Karjalan työllisyysalueelle TE2024-uudistuksessa
Sivut (68) ja liitteet (10)
Syksy, 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sairaanhoitaja (YAMK)
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtion työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille ja kuntien muodostamille yhteistoiminta-alueille 1.1.2025 osana TE2024-uudistusta. Uudistuksen myötä työllisyyden kasvua ja elinvoimaa tukevat julkiset palvelut tulevat osaksi kuntien työllisyys- ja elinvoimatehtäviä. Osana uudistusta muuttuu myös työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun lainsäädäntö. Uusi laki työllistämisen monialaisesta edistämisestä (L381/2023) tulee voimaan 1.1.2025. Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamalli tulevalle Pohjois-Karjalan työllisyysalueelle.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdeksassa työpajassa yhteiskehittämisen menetelmiä käyttäen. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Joensuun kaupunki. Kehittämisryhmään osallistui työntekijöitä ja esihenkilöitä TE-toimistosta, Joensuun seudun työllisyyden kuntakokeilusta, Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta, Kelasta ja yhdestä Pohjois-Karjalan kunnasta. Kehittämisprosessi muodostui työpajoista ja niiden välillä tapahtuneesta aineiston mallinnuksesta.
Pohjois-Karjalan työllisyysalueen työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamalli sisältää prosessikuvauksen, palvelun järjestämistavan, asiakasmäärä- ja resurssiarvion, yhdyspinnat, asiakaskriteerit, asiakkuuden keston määrittelyn, käytettävät järjestelmät sekä kustannuksia aiheuttavat tekijät. Yhteistoimintamallia toteutetaan lähipalveluna jokaisessa Pohjois-Karjalan kunnassa työllisyysalueen ja kuntien työllisyyspalveluiden yhteisissä palvelupisteissä. Yhteistoimintamallin asiakasprosessi jakautuu kolmeen vaiheeseen: palveluun ohjautumiseen, yhteistoimintamallin palveluun ja asiakkuuden päättymiseen.
Kehittämistuotosta arvioitiin koko kehittämisprosessin ajan sekä sen lopuksi Pohjois-Karjalan TE2024-valmisteluyksikön kokouksissa ja kehittämisryhmän itsearviointina. Kehittämistuotosta arvioitiin asiakkaiden tarpeiden, palveluiden saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja vaikuttavuuden sekä henkilöstöresurssien huomioimisen lähtökohdista.
Asiasanat: monialaiset palvelut, TE-palvelut, verkostot, yhteiskehittäminen ABSTRACT
Merja Nygren
Building a collaborative model of multidisciplinary support promoting employment for the North Karelia employment region in the TE2024 reform
Pages (68) and appendices (10)
Autumn, 2024
Diaconia University of Applied Sciences
The responsibility for organising public employment services will be transferred from the state’s employment and economic development offices to municipalities and municipal co-management areas on 1 January 2025 as part of the TE2024 reform. With this reform, public services supporting employment growth and vitality will become part of the municipalities' employment and vitality tasks. As part of the reform, the legislation on multidisciplinary joint services promoting employment will also change. The new law on the multidisciplinary promotion of employment (L381/2023) will enter into force on January 1, 2025.
The objective of this thesis was to construct a cooperation model for multidisciplinary support for employment for the future North Karelia employment area. The thesis was implemented through eight workshops using co-creation methods. The thesis was commissioned by the City of Joensuu. The development group included employees and supervisors from the Employment and Economic Affairs Office, the Local government pilots on employment, the North Karelia wellbeing services county, The Social Insurance Institution, and one municipality in North Karelia. The development process consisted of workshops and modeling of the data between them.
The cooperation model for multidisciplinary support for employment in the North Karelia employment area includes a process description, service organization, customer volume and resource estimation, interfaces, customer criteria, definition of the duration of the customer relationship, systems to be used, and cost-causing factors. The cooperation model will be implemented as a local service in each municipality of North Karelia in joint service points of the employment area and municipal employment services. The customer process of the cooperation model is divided into three phases: referral to the service, the service of the cooperation model, and the termination of the customer relationship.
The development output was evaluated throughout the development process and at the end in the meetings of the North Karelia TE2024 preparation unit and as a self-assessment of the development group. The development output was evaluated from the perspectives of considering the needs of customers, the accessibility of services, equality and effectiveness, and the use of personnel resources.
Keywords: multidisciplinary services, employment services, networks, co-creation
Merja Nygren
Työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamallin rakentaminen Pohjois-Karjalan työllisyysalueelle TE2024-uudistuksessa
Sivut (68) ja liitteet (10)
Syksy, 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sairaanhoitaja (YAMK)
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtion työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille ja kuntien muodostamille yhteistoiminta-alueille 1.1.2025 osana TE2024-uudistusta. Uudistuksen myötä työllisyyden kasvua ja elinvoimaa tukevat julkiset palvelut tulevat osaksi kuntien työllisyys- ja elinvoimatehtäviä. Osana uudistusta muuttuu myös työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun lainsäädäntö. Uusi laki työllistämisen monialaisesta edistämisestä (L381/2023) tulee voimaan 1.1.2025. Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamalli tulevalle Pohjois-Karjalan työllisyysalueelle.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdeksassa työpajassa yhteiskehittämisen menetelmiä käyttäen. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Joensuun kaupunki. Kehittämisryhmään osallistui työntekijöitä ja esihenkilöitä TE-toimistosta, Joensuun seudun työllisyyden kuntakokeilusta, Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta, Kelasta ja yhdestä Pohjois-Karjalan kunnasta. Kehittämisprosessi muodostui työpajoista ja niiden välillä tapahtuneesta aineiston mallinnuksesta.
Pohjois-Karjalan työllisyysalueen työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamalli sisältää prosessikuvauksen, palvelun järjestämistavan, asiakasmäärä- ja resurssiarvion, yhdyspinnat, asiakaskriteerit, asiakkuuden keston määrittelyn, käytettävät järjestelmät sekä kustannuksia aiheuttavat tekijät. Yhteistoimintamallia toteutetaan lähipalveluna jokaisessa Pohjois-Karjalan kunnassa työllisyysalueen ja kuntien työllisyyspalveluiden yhteisissä palvelupisteissä. Yhteistoimintamallin asiakasprosessi jakautuu kolmeen vaiheeseen: palveluun ohjautumiseen, yhteistoimintamallin palveluun ja asiakkuuden päättymiseen.
Kehittämistuotosta arvioitiin koko kehittämisprosessin ajan sekä sen lopuksi Pohjois-Karjalan TE2024-valmisteluyksikön kokouksissa ja kehittämisryhmän itsearviointina. Kehittämistuotosta arvioitiin asiakkaiden tarpeiden, palveluiden saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja vaikuttavuuden sekä henkilöstöresurssien huomioimisen lähtökohdista.
Asiasanat: monialaiset palvelut, TE-palvelut, verkostot, yhteiskehittäminen
Merja Nygren
Building a collaborative model of multidisciplinary support promoting employment for the North Karelia employment region in the TE2024 reform
Pages (68) and appendices (10)
Autumn, 2024
Diaconia University of Applied Sciences
The responsibility for organising public employment services will be transferred from the state’s employment and economic development offices to municipalities and municipal co-management areas on 1 January 2025 as part of the TE2024 reform. With this reform, public services supporting employment growth and vitality will become part of the municipalities' employment and vitality tasks. As part of the reform, the legislation on multidisciplinary joint services promoting employment will also change. The new law on the multidisciplinary promotion of employment (L381/2023) will enter into force on January 1, 2025.
The objective of this thesis was to construct a cooperation model for multidisciplinary support for employment for the future North Karelia employment area. The thesis was implemented through eight workshops using co-creation methods. The thesis was commissioned by the City of Joensuu. The development group included employees and supervisors from the Employment and Economic Affairs Office, the Local government pilots on employment, the North Karelia wellbeing services county, The Social Insurance Institution, and one municipality in North Karelia. The development process consisted of workshops and modeling of the data between them.
The cooperation model for multidisciplinary support for employment in the North Karelia employment area includes a process description, service organization, customer volume and resource estimation, interfaces, customer criteria, definition of the duration of the customer relationship, systems to be used, and cost-causing factors. The cooperation model will be implemented as a local service in each municipality of North Karelia in joint service points of the employment area and municipal employment services. The customer process of the cooperation model is divided into three phases: referral to the service, the service of the cooperation model, and the termination of the customer relationship.
The development output was evaluated throughout the development process and at the end in the meetings of the North Karelia TE2024 preparation unit and as a self-assessment of the development group. The development output was evaluated from the perspectives of considering the needs of customers, the accessibility of services, equality and effectiveness, and the use of personnel resources.
Keywords: multidisciplinary services, employment services, networks, co-creation