SOSIAALI- JA TERVEYSALAN ESIHENKILÖIDEN KOKEMUKSIA VERTAISTUESTA
Siltakoski, Saara; Uusitalo, Jenni (2024)
Siltakoski, Saara
Uusitalo, Jenni
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092525632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092525632
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Saara Siltakoski ja Jenni Uusitalo
Sosiaali- ja terveysalan esihenkilöiden kokemuksia vertaistuesta
73 sivua + 5 liitettä
Syksy 2024
Oulun ammattikorkeakoulu, Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja YAMK, Sosionomi YAMK
Johtaminen ja kehittäminen, Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Johtaja tarvitsee vahvan tukiverkon työssään. Vertaistuki on merkittävä osa johtajien tukiverkkoa, tarjoten mahdollisuuden jakaa kokemuksia ja saada tukea samassa asemassa olevilta kollegoilta. Johtaminen eroaa perustyöstä erityisesti vallan ja vastuun näkökulmasta, ja se tuo mukanaan omat haasteensa. Johtajalla on valta tehdä päätöksiä ja kantaa vastuuta, erityisesti henkilöstöjohtamisessa. Tämä muodostaa vaativan ja usein uuvuttavan osan johtajan työstä. Hyvän työelämän kannalta on olennaista tukea johtajien jaksamista ja työhyvinvointia.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erään hyvinvointialueen sosiaali -ja terveysalan esihenkilöiden kokemuksia vertaistuesta ja tuottaa tietoa vertaistuen merkityksestä heidän työssään. Tutkimuksen tavoitteena oli parantaa esihenkilöiden vertaistukikäytäntöjä ja antaa suosituksia sen kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti. Määrällinen tutkimus kerättiin Webropol-kyselyllä (N12). Aineisto analysoitiin Webropolin omalla analyysityökalulla. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla (N8). Haastatteluaineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Haastatteluaineiston avulla pyrittiin syventämään ymmärrystä vertaistuesta kokemuksena ja sen tarpeellisuudesta.
Tutkimuksemme mukaan esihenkilöt ovat saaneet vertaistukea pääasiassa epämuodollisten keskustelujen kautta kollegoiden kanssa sekä työpaikalla että työajan ulkopuolella. Tämä epävirallinen tuki on ollut tärkeää työssä jaksamisen kannalta. Tutkimuksessa ilmeni myös, että esihenkilöt kokevat tarvitsevansa vertaistukea erityisesti työpaineiden hallinnassa, joita aiheuttavat muun muassa kiire, resurssien puute ja vaikeat asiakassuhteet. He kaipasivat vertaistukea ongelmien ratkaisemisessa, työssä jaksamisessa, operatiivisen toiminnan tukemisessa ja haastavien tilanteiden selvittämisessä.
Tutkimustuloksemme korostaa, että vertaistuen tarjoaminen systemaattisesti ja suunnitellusti voi parantaa esihenkilöiden hyvinvointia ja työssä jaksamista. Vertaistuen rooli on merkittävä esihenkilöiden työssä, edistäen ammatillista kehittymistä ja organisaation yhtenäisyyttä. Jatkossa hyvinvointialueiden tulisi kiinnittää huomiota vertaistuen järjestämiseen ja tarjota enemmän resursseja sen toteuttamiseen.
Asiasanat: vertaistuki, vertaistoiminta, esihenkilötyö, lähijohtaminen
Saara Siltakoski ja Jenni Uusitalo
Sosiaali- ja terveysalan esihenkilöiden kokemuksia vertaistuesta
73 sivua + 5 liitettä
Syksy 2024
Oulun ammattikorkeakoulu, Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja YAMK, Sosionomi YAMK
Johtaminen ja kehittäminen, Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Johtaja tarvitsee vahvan tukiverkon työssään. Vertaistuki on merkittävä osa johtajien tukiverkkoa, tarjoten mahdollisuuden jakaa kokemuksia ja saada tukea samassa asemassa olevilta kollegoilta. Johtaminen eroaa perustyöstä erityisesti vallan ja vastuun näkökulmasta, ja se tuo mukanaan omat haasteensa. Johtajalla on valta tehdä päätöksiä ja kantaa vastuuta, erityisesti henkilöstöjohtamisessa. Tämä muodostaa vaativan ja usein uuvuttavan osan johtajan työstä. Hyvän työelämän kannalta on olennaista tukea johtajien jaksamista ja työhyvinvointia.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erään hyvinvointialueen sosiaali -ja terveysalan esihenkilöiden kokemuksia vertaistuesta ja tuottaa tietoa vertaistuen merkityksestä heidän työssään. Tutkimuksen tavoitteena oli parantaa esihenkilöiden vertaistukikäytäntöjä ja antaa suosituksia sen kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti. Määrällinen tutkimus kerättiin Webropol-kyselyllä (N12). Aineisto analysoitiin Webropolin omalla analyysityökalulla. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla (N8). Haastatteluaineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Haastatteluaineiston avulla pyrittiin syventämään ymmärrystä vertaistuesta kokemuksena ja sen tarpeellisuudesta.
Tutkimuksemme mukaan esihenkilöt ovat saaneet vertaistukea pääasiassa epämuodollisten keskustelujen kautta kollegoiden kanssa sekä työpaikalla että työajan ulkopuolella. Tämä epävirallinen tuki on ollut tärkeää työssä jaksamisen kannalta. Tutkimuksessa ilmeni myös, että esihenkilöt kokevat tarvitsevansa vertaistukea erityisesti työpaineiden hallinnassa, joita aiheuttavat muun muassa kiire, resurssien puute ja vaikeat asiakassuhteet. He kaipasivat vertaistukea ongelmien ratkaisemisessa, työssä jaksamisessa, operatiivisen toiminnan tukemisessa ja haastavien tilanteiden selvittämisessä.
Tutkimustuloksemme korostaa, että vertaistuen tarjoaminen systemaattisesti ja suunnitellusti voi parantaa esihenkilöiden hyvinvointia ja työssä jaksamista. Vertaistuen rooli on merkittävä esihenkilöiden työssä, edistäen ammatillista kehittymistä ja organisaation yhtenäisyyttä. Jatkossa hyvinvointialueiden tulisi kiinnittää huomiota vertaistuen järjestämiseen ja tarjota enemmän resursseja sen toteuttamiseen.
Asiasanat: vertaistuki, vertaistoiminta, esihenkilötyö, lähijohtaminen