ADHD lapsuudessa - toiminnanohjauksen tukeminen : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Hedman, Roni; Järvinen, Milla-Maria (2024)
Hedman, Roni
Järvinen, Milla-Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025845
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avuin erilaisista interventioista, joita käytetään ADHD-diagnoosin saaneiden lasten toiminnanohjaukseen, sekä siitä mitä muutoksia interventioilla on ADHD-diagnoosin saaneen lapsen toimintakyvyssä. Tavoitteena on lisätä osaamista ADHD-diagnoosin saaneiden lasten kanssa työskentelevien keskuudessa. Opinnäytetyön työelämäyhteistyökumppanina toimivat Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen lastensuojelun laitoshuollon yksiköt.
Opinnäytetyötä voivat hyödyntää kaikki aiheen parissa työskentelevät ammattilaiset sekä muut aiheesta kiinnostuneet. Opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, joka tarkastelee kolmea aiempaa tutkimusta. Tutkimuksista yksi on suomenkielinen ja kaksi englanninkielistä.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan ADHD-diagnoosin saaneiden lasten toiminnanohjausta voidaan tukea erilaisin intervention. Opinnäytetyön tutkimuksien tuloksista kävi ilmi, että interventiot, perhe interventiot sekä etä- ja ryhmämuotoiset interventiot tukevat ADHD-oireisen lapsen toiminnanohjausta. Tutkimuksissa käytetyt interventiomallit keskittyivät vaikuttamaan tyypillisiin ADHD:n oireisiin. Tutkimuksessa pohdittiin myös erilaisten interventioiden etuja ja haasteita. Vaikka etähoito voi helpottaa perheiden arkea, se saattaa rajoittaa sanattoman viestinnän ymmärtämistä. Ryhmämuotoisissa interventioissa taas voi esiintyä roolikäyttäytymistä muiden osallistujien läsnä ollessa. Kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkitys korostui kaikissa tarkastelluissa tutkimuksissa, ja se on oleellinen ADHD- oireisten lasten ja heidän perheidensä tukemisessa.
Opinnäytetyötä voivat hyödyntää kaikki aiheen parissa työskentelevät ammattilaiset sekä muut aiheesta kiinnostuneet. Opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, joka tarkastelee kolmea aiempaa tutkimusta. Tutkimuksista yksi on suomenkielinen ja kaksi englanninkielistä.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan ADHD-diagnoosin saaneiden lasten toiminnanohjausta voidaan tukea erilaisin intervention. Opinnäytetyön tutkimuksien tuloksista kävi ilmi, että interventiot, perhe interventiot sekä etä- ja ryhmämuotoiset interventiot tukevat ADHD-oireisen lapsen toiminnanohjausta. Tutkimuksissa käytetyt interventiomallit keskittyivät vaikuttamaan tyypillisiin ADHD:n oireisiin. Tutkimuksessa pohdittiin myös erilaisten interventioiden etuja ja haasteita. Vaikka etähoito voi helpottaa perheiden arkea, se saattaa rajoittaa sanattoman viestinnän ymmärtämistä. Ryhmämuotoisissa interventioissa taas voi esiintyä roolikäyttäytymistä muiden osallistujien läsnä ollessa. Kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkitys korostui kaikissa tarkastelluissa tutkimuksissa, ja se on oleellinen ADHD- oireisten lasten ja heidän perheidensä tukemisessa.