Yhteisvastuu-korttipeli kouluikäisille: peli seurakuntien kasvatuksen käyttöön
Rauhala, Pekko; Tiilikainen, Jonna (2024)
Rauhala, Pekko
Tiilikainen, Jonna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025856
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli luoda produkti, korttipeli kouluikäisille. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kirkkopalvelut ry:n kanssa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli, että kouluikäiset oppisivat lisää Yhteisvastuusta, sen tehtävistä sekä sen kristillisestä taustasta.
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen. Kehittämistoiminta toteutettiin lineaarista kehittämisen mallia käyttäen. Kehittämisen vaiheet olivat tavoitteiden asettaminen, suunnitelman luominen, toteutusvaihe, arviointi sekä päätösvaihe. Arviointia tehtiin testaamalla pelin prototyyppiä kahdessa eri seurakunnassa kouluikäisten kanssa. Palautetta kerättiin lapsilta sekä suullisesti, että kirjallisesti. Peliä ja sen ohjeita viimeisteltiin havainnoinnin ja palautteen perusteella.
Tämän opinnäytetyön tuotos on pienessä, 3–6 henkilön ryhmässä pelattava oppimispeli, Yhteisvastuu-korttipeli, joka on suunniteltu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon nuorisotyön käyttöön. Peli esittelee Yhteisvastuuta ja sen taustaa esimerkkien kautta. Peli on suunnattu etenkin 9–14-vuotiaille. Pelissä jokainen pelaaja saa ongelmakortin, jossa on sosiaalinen tai muu yhteiskunnallinen ongelma, jonka ratkaisemiseen Yhteisvastuu-keräyksellä kerättyjä varoja on käytetty. Pelaaja ratkaisee ongelman keräämällä siihen sopivia ratkaisukortteja. Pelimateriaali on helposti tulostettavissa Yhteisvastuun Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnille toimittamasta vuoden 2025 materiaalipaketista.
Asiasanat: kirkon nuorisotyö, oppimispeli, diakonia The objective of this thesis was to create a product, a card game for school aged children. This thesis was made in partnership with The Church Resources Agency. The aim of this thesis is, that school aged children would learn more about Common Responsibility, the work in the campaign and its Christian background.
This thesis is development-oriented. The development work was done using a linear developing process. The phases of development were setting the goals, making the plan, the project implementation phase, estimation phase and conclusion phase. Evaluation was made by testing the game prototype in two local churches with school aged children. Feedback was collected from the children orally and in writing. The finishing of the game and its manual was made with the help of the given feedback and our own observations.
The thesis resulted in as an educational game, which is played in small groups of 3-6 players. Common Responsibility card game has been designed for the church youth work use in local parishes in the Finnish Evangelical-Lutheran church. The game introduces Common Responsibility and its background using examples. The target group is especially 9- to 14-year-old children. Each player receives a problem card, representing a social issue that the Common Responsibility campaign addresses, and must solve it using solution cards. The material for the game is easy to print from the year 2025 material package, which is edited for Finnish Evangelical-Lutheran parishes by Common Responsibility.
Keywords: church youth work, educational game, diaconia
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen. Kehittämistoiminta toteutettiin lineaarista kehittämisen mallia käyttäen. Kehittämisen vaiheet olivat tavoitteiden asettaminen, suunnitelman luominen, toteutusvaihe, arviointi sekä päätösvaihe. Arviointia tehtiin testaamalla pelin prototyyppiä kahdessa eri seurakunnassa kouluikäisten kanssa. Palautetta kerättiin lapsilta sekä suullisesti, että kirjallisesti. Peliä ja sen ohjeita viimeisteltiin havainnoinnin ja palautteen perusteella.
Tämän opinnäytetyön tuotos on pienessä, 3–6 henkilön ryhmässä pelattava oppimispeli, Yhteisvastuu-korttipeli, joka on suunniteltu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon nuorisotyön käyttöön. Peli esittelee Yhteisvastuuta ja sen taustaa esimerkkien kautta. Peli on suunnattu etenkin 9–14-vuotiaille. Pelissä jokainen pelaaja saa ongelmakortin, jossa on sosiaalinen tai muu yhteiskunnallinen ongelma, jonka ratkaisemiseen Yhteisvastuu-keräyksellä kerättyjä varoja on käytetty. Pelaaja ratkaisee ongelman keräämällä siihen sopivia ratkaisukortteja. Pelimateriaali on helposti tulostettavissa Yhteisvastuun Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnille toimittamasta vuoden 2025 materiaalipaketista.
Asiasanat: kirkon nuorisotyö, oppimispeli, diakonia
This thesis is development-oriented. The development work was done using a linear developing process. The phases of development were setting the goals, making the plan, the project implementation phase, estimation phase and conclusion phase. Evaluation was made by testing the game prototype in two local churches with school aged children. Feedback was collected from the children orally and in writing. The finishing of the game and its manual was made with the help of the given feedback and our own observations.
The thesis resulted in as an educational game, which is played in small groups of 3-6 players. Common Responsibility card game has been designed for the church youth work use in local parishes in the Finnish Evangelical-Lutheran church. The game introduces Common Responsibility and its background using examples. The target group is especially 9- to 14-year-old children. Each player receives a problem card, representing a social issue that the Common Responsibility campaign addresses, and must solve it using solution cards. The material for the game is easy to print from the year 2025 material package, which is edited for Finnish Evangelical-Lutheran parishes by Common Responsibility.
Keywords: church youth work, educational game, diaconia