Delamej - Visuell identitet och en prototyp
Mäenpää, Karin (2023)
Mäenpää, Karin
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101026314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101026314
Tiivistelmä
Delamej on sekä yhdistyksille että yrityksille suunnattu sovellus. Sovelluksen perusajatus lanseerattiin Kaj Östmanin toimesta, hän on työskennellyt IT:n ja markkinoinnin parissa jo 15 vuoden ajan. Kaj näki yhdistyksillä, erityisesti juniori joukkueilla, olevan suuri tarve saada lisää varoja ja samalla hän huomasi yritysten tarpeen saada orgaanista näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.
Monet meistä ovat joskus myyneet erilaisia tuotteita yhdistysten hyväksi, mutta sen sijaan, että ostaisimme ja myisimme, voitaisiin luoda sovellus, joka toimii välikätenä yhdistyksen ja yrityksen välillä. Innovatiivista tässä on se, että yrityk set voivat julkaista kampanjoitaan Delamej-jakopalvelun kautta ja saada näin suoraan yhteyden suurempaan yleisöön yhdistyksen jäsenten kautta, jotka saavat korvauksen jakamistaan julkaisuista. Sen sijaan, että myytäisiin fyysisiä tuotteita, juniorijoukkueen vanhemmat voivat siis ansaita ylimääräistä rahaa yhdistykselle vain yhdellä painalluksella. Koska tämä on jatkuvaa toimintaa monien kampan joiden ja monien yhdistyksen jäsenten kanssa, summa voi kasvaa huomattavaksi, samalla kun yritykset voivat tehokkaasti levittää kampanjoitaan ostovoimaiselle kohderyhmälle valituilla maantieteellisillä alueilla. Palvelu lanseerataan aluksi Suomessa, mutta tavoitteena on, että Delamejsta tulee maailmanlaajuisesti tun nettu alusta, joka auttaa niin yhdistyksiä kuin yrityksiäkin.
Oma roolini graafisena suunnittelijana on ollut ymmärtää suuntaus yrityksestä asiakkaalle ja tutkia käyttäytymisdesignia voidakseni ymmärtää ihmistä. Näiden tutkimusten perusteella olen UX- ja UI-suunnittelun avulla luonut sovelluksen prototyypin, joka on houkutteleva ja käyttäjäystävällinen.
Monet meistä ovat joskus myyneet erilaisia tuotteita yhdistysten hyväksi, mutta sen sijaan, että ostaisimme ja myisimme, voitaisiin luoda sovellus, joka toimii välikätenä yhdistyksen ja yrityksen välillä. Innovatiivista tässä on se, että yrityk set voivat julkaista kampanjoitaan Delamej-jakopalvelun kautta ja saada näin suoraan yhteyden suurempaan yleisöön yhdistyksen jäsenten kautta, jotka saavat korvauksen jakamistaan julkaisuista. Sen sijaan, että myytäisiin fyysisiä tuotteita, juniorijoukkueen vanhemmat voivat siis ansaita ylimääräistä rahaa yhdistykselle vain yhdellä painalluksella. Koska tämä on jatkuvaa toimintaa monien kampan joiden ja monien yhdistyksen jäsenten kanssa, summa voi kasvaa huomattavaksi, samalla kun yritykset voivat tehokkaasti levittää kampanjoitaan ostovoimaiselle kohderyhmälle valituilla maantieteellisillä alueilla. Palvelu lanseerataan aluksi Suomessa, mutta tavoitteena on, että Delamejsta tulee maailmanlaajuisesti tun nettu alusta, joka auttaa niin yhdistyksiä kuin yrityksiäkin.
Oma roolini graafisena suunnittelijana on ollut ymmärtää suuntaus yrityksestä asiakkaalle ja tutkia käyttäytymisdesignia voidakseni ymmärtää ihmistä. Näiden tutkimusten perusteella olen UX- ja UI-suunnittelun avulla luonut sovelluksen prototyypin, joka on houkutteleva ja käyttäjäystävällinen.