Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Etämentoroinnin mahdollisuudet nuorten minäpystyvyyden ja oppimisen tukemisessa: Kokemuksia ja havaintoja Helsingin Pelastakaa Lapset ry:n Arvosanat ylös! -hankkeesta

Ojamaa, Konsta (2024)

 
Avaa tiedosto
Ojamaa_Konsta.pdf (1015.Kt)
Lataukset: 


Ojamaa, Konsta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102926975
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan tapaustutkimuksen näkökulmasta Helsingin Pelastakaa Lapset ry:n vuosina 2022–2024 toteuttamaa Arvosanat ylös! -hanketta. Hankkeen perusideana oli tarjota matematiikan tukea 13–16 –vuotiaille helsinkiläisille nuorille yksilöllisen etämentoroinnin keinoin. Mentoreina toimivat korkeakouluopiskelijat. Tutkimuksellisen kehittämistyön ytimessä oli tuoda hankkeen työprosessit näkyväksi, tuoda esiin yhdistykseltä vaadittavat resurssit sekä koota hankkeesta saadut kokemukset ja havainnot kirjalliseen ja visuaaliseen muotoon. Tavoitteena oli, että vastaavanlaisen toiminnan käynnistäminen ja järjestäminen olisi kiinnostuneille tahoille mahdollisimman helppoa.

Työssä selvitettiin niitä tekijöitä, jotka voivat tehdä vapaaehtoistyöstä vaikuttavaa, helposti skaalautuvaa ja houkuttelevaa nuorille aikuisille. Lisäksi kartoitettiin hankkeen toimintamallien kehityskohteita sekä niitä tekijöitä, joilla myönteisiä vaikutuksia on saatu hankkeessa aikaan. Kehittämistyössä palautetta kerättiin huoltajilta, nuorilta ja vapaaehtoisilta sähköisin kyselyin sekä vapaamuotoisten palautekeskustelujen avulla yhteisöllisissä kehittämistilaisuuksissa. Tulokset analysoitiin laadullista sisällönanalyysia hyödyntämällä. Työn tietoperusta käsittelee vapaaehtoistyötä, sen nykytilannetta, muutosta ja johtamista. Lisäksi siinä avataan mentoroinnin, eri oppimiskontekstien ja minäpystyvyyden käsitteitä.

Työn tulokset osoittavat, että Arvosanat ylös! -hankkeessa syntynyt, tarkkarajainen, yksilöllinen ja lyhytaikainen etämentorointimalli soveltuu hyvin nuorten oppimisen ja minäpystyvyyden tukemiseen. Mentorointi sopii etätoteutuksensa ansiosta valtakunnalliseen käyttöön. Opinnäytetyö ja sen tuotoksena syntynyt visuaalinen mallinnus voi toimia apuvälineenä alan ammattilaisille ja järjestötoimijoille, jotka haluavat kehittää vapaaehtoistyötä nuorten parissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste