Näytä suppeat kuvailutiedot

Etämentoroinnin mahdollisuudet nuorten minäpystyvyyden ja oppimisen tukemisessa: Kokemuksia ja havaintoja Helsingin Pelastakaa Lapset ry:n Arvosanat ylös! -hankkeesta

Ojamaa, Konsta (2024)

dc.contributor.authorOjamaa, Konsta
dc.date.accessioned2024-10-29T12:09:34Z
dc.date.available2024-10-29T12:09:34Z
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/868092
dc.description.abstractOpinnäytetyössä tarkastellaan tapaustutkimuksen näkökulmasta Helsingin Pelastakaa Lapset ry:n vuosina 2022–2024 toteuttamaa Arvosanat ylös! -hanketta. Hankkeen perusideana oli tarjota matematiikan tukea 13–16 –vuotiaille helsinkiläisille nuorille yksilöllisen etämentoroinnin keinoin. Mentoreina toimivat korkeakouluopiskelijat. Tutkimuksellisen kehittämistyön ytimessä oli tuoda hankkeen työprosessit näkyväksi, tuoda esiin yhdistykseltä vaadittavat resurssit sekä koota hankkeesta saadut kokemukset ja havainnot kirjalliseen ja visuaaliseen muotoon. Tavoitteena oli, että vastaavanlaisen toiminnan käynnistäminen ja järjestäminen olisi kiinnostuneille tahoille mahdollisimman helppoa. Työssä selvitettiin niitä tekijöitä, jotka voivat tehdä vapaaehtoistyöstä vaikuttavaa, helposti skaalautuvaa ja houkuttelevaa nuorille aikuisille. Lisäksi kartoitettiin hankkeen toimintamallien kehityskohteita sekä niitä tekijöitä, joilla myönteisiä vaikutuksia on saatu hankkeessa aikaan. Kehittämistyössä palautetta kerättiin huoltajilta, nuorilta ja vapaaehtoisilta sähköisin kyselyin sekä vapaamuotoisten palautekeskustelujen avulla yhteisöllisissä kehittämistilaisuuksissa. Tulokset analysoitiin laadullista sisällönanalyysia hyödyntämällä. Työn tietoperusta käsittelee vapaaehtoistyötä, sen nykytilannetta, muutosta ja johtamista. Lisäksi siinä avataan mentoroinnin, eri oppimiskontekstien ja minäpystyvyyden käsitteitä. Työn tulokset osoittavat, että Arvosanat ylös! -hankkeessa syntynyt, tarkkarajainen, yksilöllinen ja lyhytaikainen etämentorointimalli soveltuu hyvin nuorten oppimisen ja minäpystyvyyden tukemiseen. Mentorointi sopii etätoteutuksensa ansiosta valtakunnalliseen käyttöön. Opinnäytetyö ja sen tuotoksena syntynyt visuaalinen mallinnus voi toimia apuvälineenä alan ammattilaisille ja järjestötoimijoille, jotka haluavat kehittää vapaaehtoistyötä nuorten parissa.-
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleEtämentoroinnin mahdollisuudet nuorten minäpystyvyyden ja oppimisen tukemisessa: Kokemuksia ja havaintoja Helsingin Pelastakaa Lapset ry:n Arvosanat ylös! -hankkeesta-
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2024102926975-
dc.subject.specializationJärjestötyö-
dc.subject.degreeprogramfi=Yhteisöpedagogiikka|sv=Samhällspedagogik|en=Community Education|-
dc.subject.ysonuoret-
dc.subject.ysoprojektit-
dc.subject.ysooppiminen-
dc.subject.ysovapaaehtoistyö-
dc.subject.ysomentorointi-
dc.subject.ysomatematiikka-
dc.relation.contractorHelsingin Pelastakaa Lapset ry-
dc.subject.disciplineYhteisöpedagogi (ylempi AMK)-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p11617|http://www.yso.fi/onto/yso/p3006|http://www.yso.fi/onto/yso/p2945|http://www.yso.fi/onto/yso/p3050|http://www.yso.fi/onto/yso/p4230|http://www.yso.fi/onto/yso/p298|http://www.yso.fi/onto/yso/p7413|http://www.yso.fi/onto/yso/p4734|http://www.yso.fi/onto/yso/p10564|http://www.yso.fi/onto/yso/p5522fi


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot