Esihenkilöiden ja työntekijöiden kokemuksia onnistuneista palautetapahtumista sekä vastavuoroista palautteenantoa vahvistavista tekijöistä
Furu, Laura; Lähteenmäki, Kati (2024)
Furu, Laura
Lähteenmäki, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110627507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110627507
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kuvaa esihenkilöiden ja työntekijöiden kokemuksia heidän välisistään onnistuneista palautteenantotapahtumista ja tuottaa tietoa millaiset tekijät vahvistavat vastavuoroista palautteenantokulttuuria asiantuntijaorganisaatiossa. Opinnäytetyössä työelämäkontekstina on keskisuuri evankelis-luterilainen seurakunta Suomessa. Tavoitteena oli tuottaa organisaatiolle tietoa sekä laatia suositus, joiden avulla työyhteisössä voidaan vahvistaa esihenkilön ja työntekijän välistä vastavuoroista palautteenantokulttuuria.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin neljässä eri fokusryhmäkeskustelussa. Osallistujat olivat tutkittavasta organisaatiosta. Ryhmät rakennettiin moniammatillisesti. Yksi keskusteluryhmä koostui esihenkilöistä ja kolme ryhmää työntekijöistä. Fokusryhmäkeskustelut toteutettiin helmikuussa 2024. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tuloksissa havaittiin, että kohdatuksi tulemisen kokemus oli sekä esihenkilöiden että työntekijöiden kokemuksille yhteistä onnistuneissa palautetapahtumissa. Työntekijät olivat lisäksi kokeneet olosuhteet suotuisiksi palautteenanto-tapahtumalle sekä palautteen luonteeltaan voimaannuttavaksi. Esihenkilöt puolestaan painottivat kokemuksia monimuotoisista palautteenantotavoista sekä palautteenantotapahtumasta seuranneista myönteisistä reaktioista. Näkemys esihenkilön ja työntekijän välistä vastavuoroista palautteenantokulttuuria vahvistavista tekijöistä oli kaikille tutkittavilla yhteneväinen. Vahvistaviksi tekijöiksi todettiin palautteenantokulttuurin kehittäminen koko työyhteisössä, vahvat sosiaaliset taidot sekä esihenkilön ja työntekijän välinen hyvä vuorovaikutussuhde.
Opinnäytetyömme osoittaa, että toimivan palautteenantokulttuurin rakentaminen on tärkeä koko organisaation asia. Huoneentaulun muotoon kokoamamme suositus pyrkii tuomaan esiin keinoja, miten palautteenantokulttuuria vahvistavat tekijät voidaan työyhteisössä huomioida ja niiden toteutumista tukea.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin neljässä eri fokusryhmäkeskustelussa. Osallistujat olivat tutkittavasta organisaatiosta. Ryhmät rakennettiin moniammatillisesti. Yksi keskusteluryhmä koostui esihenkilöistä ja kolme ryhmää työntekijöistä. Fokusryhmäkeskustelut toteutettiin helmikuussa 2024. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tuloksissa havaittiin, että kohdatuksi tulemisen kokemus oli sekä esihenkilöiden että työntekijöiden kokemuksille yhteistä onnistuneissa palautetapahtumissa. Työntekijät olivat lisäksi kokeneet olosuhteet suotuisiksi palautteenanto-tapahtumalle sekä palautteen luonteeltaan voimaannuttavaksi. Esihenkilöt puolestaan painottivat kokemuksia monimuotoisista palautteenantotavoista sekä palautteenantotapahtumasta seuranneista myönteisistä reaktioista. Näkemys esihenkilön ja työntekijän välistä vastavuoroista palautteenantokulttuuria vahvistavista tekijöistä oli kaikille tutkittavilla yhteneväinen. Vahvistaviksi tekijöiksi todettiin palautteenantokulttuurin kehittäminen koko työyhteisössä, vahvat sosiaaliset taidot sekä esihenkilön ja työntekijän välinen hyvä vuorovaikutussuhde.
Opinnäytetyömme osoittaa, että toimivan palautteenantokulttuurin rakentaminen on tärkeä koko organisaation asia. Huoneentaulun muotoon kokoamamme suositus pyrkii tuomaan esiin keinoja, miten palautteenantokulttuuria vahvistavat tekijät voidaan työyhteisössä huomioida ja niiden toteutumista tukea.