Komppis- koulutus : kokemusasiantuntijakoulutuksen kehittäminen asumispalveluissa
Takkunen, Marjo (2024)
Takkunen, Marjo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111227987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111227987
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte on kehittämistyö, jonka tavoitteena oli luoda Komppis- kokemusasiantuntijakoulutuskokonaisuudesta (jatkossa Komppis- koulutus) yhtenäinen, toisinnettava kokonaisuus, sekä arvioida päivitettyä Komppis- koulutuskokonaisuutta ja sen materiaaleja.
Kehittämistyön taustatietoina hyödynnettiin teoriatiedon lisäksi Attendo Oy:ltä saatuja materiaaleja. Saatujen materiaalien avulla selvitettiin, miten Komppis- koulutus on saanut alkunsa, miten koulutusta on aiemmin toteutettu ja millaista palautetta koulutukseen osallistuneet ovat siitä antaneet. Koulutuksen taustakartoituksen jälkeen Komppis- koulutukselle luotiin koulutusmateriaalit. Päivitettyä koulutuskokonaisuutta arvioitiin asiantuntijahaastattelussa. Haastatteluaineistoa analysoimalla ja yhdistämällä sitä teoriatietoon, tunnistettiin vahvuuksia, mahdollisuuksia, uhkia ja heikkouksia, jotka voidaan ottaa huomioon koulutuksen jatkokehittämisessä.
Asiantuntijahaastattelun osallistujille toimitettujen ennakkomateriaalien pohjalta koulutus nähtiin osallisuutta ja toipumisorientaatiota edistävänä kokonaisuutena, joka on hyvin rakennettu ja vastaa tarkoitustaan. Komppis- koulutuksen kehittämisehdotuksina esiin nousi mielenterveyteen liittyen sisältöjen lisääminen koulutussisältöön, sekä muutaman koulutuskuvauksessa olevan käsitteen jatkopohdinta. Lisäksi koulutuksen suorittaneen Komppiksen roolin kehittyessä, kannattaa kiinnittää huomiota eri painotuksiin, kuten tehtävänkuvan selkeään avaamiseen kirjallisesti, määriteltynä suhteessa työntekijän rooliin. Kehittämisideana esiin nousi myös yksikön ulkopuolinen toiminta. Oppilaitosyhteistyön kehittäminen voi tukea opiskelijoiden mielikuvaa yrityksestä, sekä helpottaa uusien työntekijöiden rekrytointia.
Kehittämistyön taustatietoina hyödynnettiin teoriatiedon lisäksi Attendo Oy:ltä saatuja materiaaleja. Saatujen materiaalien avulla selvitettiin, miten Komppis- koulutus on saanut alkunsa, miten koulutusta on aiemmin toteutettu ja millaista palautetta koulutukseen osallistuneet ovat siitä antaneet. Koulutuksen taustakartoituksen jälkeen Komppis- koulutukselle luotiin koulutusmateriaalit. Päivitettyä koulutuskokonaisuutta arvioitiin asiantuntijahaastattelussa. Haastatteluaineistoa analysoimalla ja yhdistämällä sitä teoriatietoon, tunnistettiin vahvuuksia, mahdollisuuksia, uhkia ja heikkouksia, jotka voidaan ottaa huomioon koulutuksen jatkokehittämisessä.
Asiantuntijahaastattelun osallistujille toimitettujen ennakkomateriaalien pohjalta koulutus nähtiin osallisuutta ja toipumisorientaatiota edistävänä kokonaisuutena, joka on hyvin rakennettu ja vastaa tarkoitustaan. Komppis- koulutuksen kehittämisehdotuksina esiin nousi mielenterveyteen liittyen sisältöjen lisääminen koulutussisältöön, sekä muutaman koulutuskuvauksessa olevan käsitteen jatkopohdinta. Lisäksi koulutuksen suorittaneen Komppiksen roolin kehittyessä, kannattaa kiinnittää huomiota eri painotuksiin, kuten tehtävänkuvan selkeään avaamiseen kirjallisesti, määriteltynä suhteessa työntekijän rooliin. Kehittämisideana esiin nousi myös yksikön ulkopuolinen toiminta. Oppilaitosyhteistyön kehittäminen voi tukea opiskelijoiden mielikuvaa yrityksestä, sekä helpottaa uusien työntekijöiden rekrytointia.