Ulkopedagogiikan vuosikellon kehittäminen varhaiskasvattajille varhaiskasvatukseen
Kellari, Katja; Suoranta, Sirke (2024)
Kellari, Katja
Suoranta, Sirke
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129262
Tiivistelmä
Opinnäytetyö laadittiin yhteiskehittämällä, ja sen toimeksiantajana oli päiväkoti Mänttä-Vilppulassa. Lähdettiin tekemään vuosikelloa varhaiskasvattajille. Sen tarkoituksena oli lisätä ulkopedagogiikkaa varhaiskasvatukseen. Tavoitteena oli innostaa ja rohkaista kasvattajia laajentamaan oppimisympäristöjä päiväkodin ulkopuolelle. Kehittämistoiminnan menetelmänä käytettiin PDCA-mallia. Mallin mukaan aloitettiin vuosikellon suunnittelulla, sen jälkeen toteutettiin työ, esiteltiin päiväkodin kasvattajille sekä pyydettiin heiltä arviointia. Lopuksi mietittiin, miten vuosikelloa voi jatkokehittää.
Teoriaosuus käsitteli varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, oppimisen alueita ja ulkopedagogiikkaa. Laadukas varhaiskasvatus rakentuu kokopäiväpedagogiikasta, jossa oppimisen alueet ja ulkopedagogiikka otetaan huomioon toimintaa toteuttaessa. Lapsille opetetaan luontokasvatusta, ja he saavat osallistua ja vaikuttaa luontoa sekä ympäristöä koskeviin kysymyksiin.
Opinnäytetyö tehtiin työelämälähtöisesti ja sitä kehitettiin yhdessä varhaiskasvatuksen kanssa. Vuosikello tehtiin digitaaliseen muotoon päiväkodin yhteiseen tallennustilaan, jossa se on kaikkien varhaiskasvattajien saatavilla.
Opinnäytetyössä korostui luonnon ja metsän hyödyt lapsen oppimiselle ja kehitykselle. Opinnäytetyöllä pyrittiin mahdollistamaan kaikille kasvattajille toimintamalleja ja käytännön ohjeita, joilla he voivat rikastuttaa omaa ammatillisuuttaan. Samalla he tarjoavat laadukasta ja monipuolista varhaiskasvatusta lapsille.
Asiasanat: ekososiaalinen sivistys, oppimisympäristö, pedagogiikka, varhaiskasvatus
Teoriaosuus käsitteli varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, oppimisen alueita ja ulkopedagogiikkaa. Laadukas varhaiskasvatus rakentuu kokopäiväpedagogiikasta, jossa oppimisen alueet ja ulkopedagogiikka otetaan huomioon toimintaa toteuttaessa. Lapsille opetetaan luontokasvatusta, ja he saavat osallistua ja vaikuttaa luontoa sekä ympäristöä koskeviin kysymyksiin.
Opinnäytetyö tehtiin työelämälähtöisesti ja sitä kehitettiin yhdessä varhaiskasvatuksen kanssa. Vuosikello tehtiin digitaaliseen muotoon päiväkodin yhteiseen tallennustilaan, jossa se on kaikkien varhaiskasvattajien saatavilla.
Opinnäytetyössä korostui luonnon ja metsän hyödyt lapsen oppimiselle ja kehitykselle. Opinnäytetyöllä pyrittiin mahdollistamaan kaikille kasvattajille toimintamalleja ja käytännön ohjeita, joilla he voivat rikastuttaa omaa ammatillisuuttaan. Samalla he tarjoavat laadukasta ja monipuolista varhaiskasvatusta lapsille.
Asiasanat: ekososiaalinen sivistys, oppimisympäristö, pedagogiikka, varhaiskasvatus