Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia moduuliharjoittelussa
von Hintze, Anita; Ryabova, Yana (2024)
von Hintze, Anita
Ryabova, Yana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129096
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, joka tarkastelee sairaanhoitajaopiskelijoiden moduuliharjoittelukokemuksia ja niiden vaikutuksia oppimiseen ja ammatilliseen kasvuun. Moduuliharjoittelu, jossa opiskelijat työskentelevät ryhmissä potilaita hoitaen ohjaajien tuodessa tukeaan taustalla, korostaa itseohjautuvuuden, päätöksentekokyvyn, asiakaslähtöisyyden ja vertaisoppimisen merkitystä.
Tavoitteena ja tarkoituksena on tuottaa Helsingin yliopistolliselle sairaalalle (HUS) tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden moduuliharjoittelukokemuksista, jota voidaan käyttää opiskelijamoduulien kehittämistyön tukena. Tutkimuskysymyksenä oli: Minkälaisia ovat sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset moduuliharjoittelusta?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jossa analysoitiin relevantteja tutkimusartikkeleita ja raportteja. Tutkimuksen tuloksissa käsiteltiin oppimista edistäviä ja estäviä tekijöitä sekä niiden vaikutuksia opiskelijoiden ammatilliseen kasvuun.
Tulokset osoittavat, että opiskelijamoduulien oppimisympäristöt tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden kehittää käytännön taitoja turvallisessa ympäristössä. Opiskelijat voivat osallistua aktiivisesti hoitotyöhön, mikä edistää heidän ammatillista kasvuaan ja itseluottamustaan. Yhteistyö vertaisryhmien ja moniammatillisten tiimien kanssa tukee oppimista, mutta haasteet, kuten suuri opiskelijamäärä ja kiireinen osasto, voivat heikentää oppimiskokemusta. Ohjaajien tuki on keskeistä opiskelijoiden ammatillisen identiteetin ja oppimisprosessin tukemisessa.
Näiden havaintojen perusteella voidaan päätellä, että hyvin suunnitellut oppimisympäristöt, joissa opiskelijat voivat aktiivisesti osallistua hoitotyöhön ja saada vertaistukea, edistävät oppimista tehokkaasti. Tulokset puoltavat tarvetta panostaa oppimisympäristön laatuun ja vertaistuen tarjoamiseen, jotta opiskelijat voivat kehittää ammatillista osaamistaan ja saavuttaa parhaat mahdolliset tulokset käytännön harjoittelussa.
Tavoitteena ja tarkoituksena on tuottaa Helsingin yliopistolliselle sairaalalle (HUS) tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden moduuliharjoittelukokemuksista, jota voidaan käyttää opiskelijamoduulien kehittämistyön tukena. Tutkimuskysymyksenä oli: Minkälaisia ovat sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset moduuliharjoittelusta?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jossa analysoitiin relevantteja tutkimusartikkeleita ja raportteja. Tutkimuksen tuloksissa käsiteltiin oppimista edistäviä ja estäviä tekijöitä sekä niiden vaikutuksia opiskelijoiden ammatilliseen kasvuun.
Tulokset osoittavat, että opiskelijamoduulien oppimisympäristöt tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden kehittää käytännön taitoja turvallisessa ympäristössä. Opiskelijat voivat osallistua aktiivisesti hoitotyöhön, mikä edistää heidän ammatillista kasvuaan ja itseluottamustaan. Yhteistyö vertaisryhmien ja moniammatillisten tiimien kanssa tukee oppimista, mutta haasteet, kuten suuri opiskelijamäärä ja kiireinen osasto, voivat heikentää oppimiskokemusta. Ohjaajien tuki on keskeistä opiskelijoiden ammatillisen identiteetin ja oppimisprosessin tukemisessa.
Näiden havaintojen perusteella voidaan päätellä, että hyvin suunnitellut oppimisympäristöt, joissa opiskelijat voivat aktiivisesti osallistua hoitotyöhön ja saada vertaistukea, edistävät oppimista tehokkaasti. Tulokset puoltavat tarvetta panostaa oppimisympäristön laatuun ja vertaistuen tarjoamiseen, jotta opiskelijat voivat kehittää ammatillista osaamistaan ja saavuttaa parhaat mahdolliset tulokset käytännön harjoittelussa.
