Tunnetaidot voimavarana: Opas ADHD-perheille
Kiukas, Maiju; Serepinaite-Takamaa, Emilija; Standberg, Kaisa (2024)
Kiukas, Maiju
Serepinaite-Takamaa, Emilija
Standberg, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229370
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä ADHD-lasten ja nuorten perheiden tarpeisiin, voimavaroihin sekä tunnetaitojen harjoittamisen merkitykseen ADHD-perheiden arjen tukemisessa. Tavoitteena oli tukea Coronaria kuntoutuspalveluiden tarjoaman LAKU-kuntoutuksen asiakasperheitä tunnetaitojen harjoittelussa kotona. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena opinnäytetyönä. Oppaan tarkoituksena on tarjota tietoa ja tukea ADHD-lasten ja nuorten vanhemmille sekä työkaluja sujuvampaan arkeen. Oppaan tekemiseen käytettiin tutkimuksia, kirjallisuutta, muita oppaita sekä Coronarian omia toiveita suunnittelu- ja toteutusvaiheessa. Tiedon etsimiseen käytettiin Diakonia-ammattikorkeakoulun kirjaston resursseja, yliopistojen tietokantoja, sekä EBSCO academic search premier -tiedonhakukonetta. Palautetta kerättiin Kirkkonummen suomalaisen seurakunnan diakoniatyön tiimiltä sekä ADHD-lasten vanhemmilta. Opasta kehitetiin ja paranneltiin oppaan työstövaiheessa Coronarialta saadun palautteen perusteella, jotta opas palvelisi asiakasta mahdollisimman hyvin.
Opinnäytetyössä kuvataan kuormitusta, joita perheet kohtaavat ja miten vahva tuki, tieto ja ohjaus voivat parantaa perheiden elämänlaatua. Opasta voidaan myös soveltaa seurakunnassa toteutuvaan työhön erityislasten ja heidän perheidensä parissa. Opas jää Coronaria kuntoutuspalveluiden LAKU-kuntoutukseen henkilökunnan käyttöön ja sitä voidaan tarvittaessa jakaa kuntoutuksesta osallisten omaan käyttöön.
Asiasanat: ADHD, neuropsykiatriset häiriöt, opas, tunnetaidot, vanhemmuuden tukeminen
The purpose of this thesis was to explore the needs, strengths, and the significance of emotional skills training in supporting the daily life of families with children who have ADHD. The goal was to support the client families of Coronaria’s LAKU rehabilitation program in practicing emotional skills at home. This thesis was conducted as a development-oriented project. The guide, developed as part of this thesis, is intended to provide information and support for parents of children and adolescents with ADHD, as well as tools for a more manageable daily life. Research, literature, other guides, and Coronaria's specific requests were incorporated into the planning and implementation phases of the guide. Resources from the library of Diaconia University of Applied Sciences databases, and the EBSCO Academic Search Premier search engine were utilized for gathering information. Feedback was collected from the diaconal team of the Finnish Parish of Kirkkonummi and from parents of children with ADHD. The guide was developed and refined throughout the drafting phase, incorporating feedback from Coronaria to ensure it effectively meets the needs of its users.
The thesis report describes the challenges faced by these families and how strong support, information, and guidance can enhance their quality of life. The guide can also be adapted for use in parish work with children and adolescents with special needs and their families. It will remain available for the staff of Coronaria’s LAKU rehabilitation program and can be distributed to rehabilitation participants for their personal use if needed.
Keywords: ADHD, neuropsychiatric disorders, guide, emotional skills, supporting parenthood
Opinnäytetyössä kuvataan kuormitusta, joita perheet kohtaavat ja miten vahva tuki, tieto ja ohjaus voivat parantaa perheiden elämänlaatua. Opasta voidaan myös soveltaa seurakunnassa toteutuvaan työhön erityislasten ja heidän perheidensä parissa. Opas jää Coronaria kuntoutuspalveluiden LAKU-kuntoutukseen henkilökunnan käyttöön ja sitä voidaan tarvittaessa jakaa kuntoutuksesta osallisten omaan käyttöön.
Asiasanat: ADHD, neuropsykiatriset häiriöt, opas, tunnetaidot, vanhemmuuden tukeminen
The purpose of this thesis was to explore the needs, strengths, and the significance of emotional skills training in supporting the daily life of families with children who have ADHD. The goal was to support the client families of Coronaria’s LAKU rehabilitation program in practicing emotional skills at home. This thesis was conducted as a development-oriented project. The guide, developed as part of this thesis, is intended to provide information and support for parents of children and adolescents with ADHD, as well as tools for a more manageable daily life. Research, literature, other guides, and Coronaria's specific requests were incorporated into the planning and implementation phases of the guide. Resources from the library of Diaconia University of Applied Sciences databases, and the EBSCO Academic Search Premier search engine were utilized for gathering information. Feedback was collected from the diaconal team of the Finnish Parish of Kirkkonummi and from parents of children with ADHD. The guide was developed and refined throughout the drafting phase, incorporating feedback from Coronaria to ensure it effectively meets the needs of its users.
The thesis report describes the challenges faced by these families and how strong support, information, and guidance can enhance their quality of life. The guide can also be adapted for use in parish work with children and adolescents with special needs and their families. It will remain available for the staff of Coronaria’s LAKU rehabilitation program and can be distributed to rehabilitation participants for their personal use if needed.
Keywords: ADHD, neuropsychiatric disorders, guide, emotional skills, supporting parenthood