ADHD-oireisen lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa: juliste positiivisesta pedagogiikasta
Moilanen, Minna; Peltonen-Hannus, Jutta (2024)
Moilanen, Minna
Peltonen-Hannus, Jutta
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229479
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee varhaiskasvatuksen positiivista pedagogiikkaa, ja sen tuotoksena syntyi juliste nimeltä “Anna minulle mahdollisuus”. Juliste keskittyy erityisesti ADHD-oireita omaavien lasten tukemiseen. Aineistona käytimme aihetta käsittelevää kirjallisuutta, verkkosivuja sekä Google Forms-kyselyä, joka jaettiin ADHD-liiton Facebook-sivustolla.
Valmistunut juliste jaetaan varhaiskasvatusyksiköille sähköisessä muodossa. Juliste tarjoaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja vanhemmille päivittäisen muistutuksen positiivisen pedagogiikan merkityksestä. Positiivinen pedagogiikka perustuu positiivisen psykologian periaatteisiin, ja sen tavoitteena on edistää lasten hyvinvointia ja oppimista keskittymällä heidän vahvuuksiinsa ja myönteisiin kokemuksiinsa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvatuksen positiivinen pedagogiikka on merkittävä lähestymistapa ADHD-oireita omaavien lasten tukemisessa. Vaikka positiivisen pedagogiikan hyödyt tunnetaan varhaiskasvatuksessa, sen laajempi käyttöönotto arjessa vaatii edelleen kehittämistä. Juliste ”Anna minulle mahdollisuus” tarjoaa konkreettisen työkalun, joka muistuttaa päivittäin positiivisen pedagogiikan tärkeydestä. Tämä opinnäytetyö osoittaa, että positiivisen pedagogiikan integroiminen varhaiskasvatukseen voi merkittävästi parantaa ADHD- oireita omaavien lasten hyvinvointia ja oppimiskokemuksia.
Valmistunut juliste jaetaan varhaiskasvatusyksiköille sähköisessä muodossa. Juliste tarjoaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja vanhemmille päivittäisen muistutuksen positiivisen pedagogiikan merkityksestä. Positiivinen pedagogiikka perustuu positiivisen psykologian periaatteisiin, ja sen tavoitteena on edistää lasten hyvinvointia ja oppimista keskittymällä heidän vahvuuksiinsa ja myönteisiin kokemuksiinsa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvatuksen positiivinen pedagogiikka on merkittävä lähestymistapa ADHD-oireita omaavien lasten tukemisessa. Vaikka positiivisen pedagogiikan hyödyt tunnetaan varhaiskasvatuksessa, sen laajempi käyttöönotto arjessa vaatii edelleen kehittämistä. Juliste ”Anna minulle mahdollisuus” tarjoaa konkreettisen työkalun, joka muistuttaa päivittäin positiivisen pedagogiikan tärkeydestä. Tämä opinnäytetyö osoittaa, että positiivisen pedagogiikan integroiminen varhaiskasvatukseen voi merkittävästi parantaa ADHD- oireita omaavien lasten hyvinvointia ja oppimiskokemuksia.