Nuorten aikuisten kokemuksia Humanan tuetun asumisen yksiköstä: haastattelututkimus 18-29-vuotiaille nuorille aikuisille
Silfver, Sanna; Wiberg, Laura; Kiviluoma, Pauliina (2024)
Silfver, Sanna
Wiberg, Laura
Kiviluoma, Pauliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112229486
Tiivistelmä
Tutkimuspainotteisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää asiakashaastatteluiden avulla 18–29-vuotiaiden nuorten aikuisten kokemuksia tuetun asumisen palveluista. Yhteistyökumppanina toimi Humana Oy:n Uudellamaalla sijaitseva tuetun asumisen yksikkö, jonne asiakkaat ohjautuvat muun muassa hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdepalveluiden kautta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli, että Humana saa tutkimuksen myötä tietoa millaisia vaikutuksia palveluilla on asiakkaaseen hänen oman kokemuksensa mukaan ja että Humana pystyisi hyödyntämään tutkimuksen tuloksia palveluiden kehittämisessä entistä asiakaslähtöisemmäksi.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla toukokuussa 2024, jotka analysoimme sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistui neljä tuetun asumisen asiakasta.
Keskeisinä tutkimuslöydöksinä oli, että tuetun asumisen palvelunkäyttäjät kokevat saamansa palvelun hyödylliseksi ja tärkeäksi. Vastauksissa korostui työntekijöiden tarjoama tuki, joka koettiin riittävänä ja oikeanlaisena asiakkaan tilanteeseen nähden. Työntekijöiden tuki koettiin tärkeänä etenkin uusien asioiden opettelussa. Opinnäytetyömme tuloksia voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä. Erityisesti toiminnallisia menetelmiä on mahdollista hyödyntää vieläkin enemmän ja eri tavoin asiakkaiden kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli, että Humana saa tutkimuksen myötä tietoa millaisia vaikutuksia palveluilla on asiakkaaseen hänen oman kokemuksensa mukaan ja että Humana pystyisi hyödyntämään tutkimuksen tuloksia palveluiden kehittämisessä entistä asiakaslähtöisemmäksi.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla toukokuussa 2024, jotka analysoimme sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistui neljä tuetun asumisen asiakasta.
Keskeisinä tutkimuslöydöksinä oli, että tuetun asumisen palvelunkäyttäjät kokevat saamansa palvelun hyödylliseksi ja tärkeäksi. Vastauksissa korostui työntekijöiden tarjoama tuki, joka koettiin riittävänä ja oikeanlaisena asiakkaan tilanteeseen nähden. Työntekijöiden tuki koettiin tärkeänä etenkin uusien asioiden opettelussa. Opinnäytetyömme tuloksia voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä. Erityisesti toiminnallisia menetelmiä on mahdollista hyödyntää vieläkin enemmän ja eri tavoin asiakkaiden kanssa.