Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mikä innostaisi liikkumaan? : lasten ja nuorten liikkumissuositusten kiinnostavuus arvioitavana

Haikonen, Minna; Parkkinen, Eeva (2024)

 
Avaa tiedosto
Haikonen_Parkkinen.pdf (1.736Mt)
Lataukset: 


Haikonen, Minna
Parkkinen, Eeva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112529792
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Minna Haikonen ja Eeva Parkkinen
Mikä innostaisi liikkumaan?
Lasten ja nuorten liikkumissuositusten kiinnostavuus arvioitavana
58 sivua ja 3 liitettä
Syksy 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyönohjaaja

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka yläkoululaiset vastaanottavat heille suunnattuja UKK-instituutin julkaisemia tutkimusnäyttöön perustuvia liikkumissuosituksia. Vastaanottokokemuksia kartoitettiin tiedolliselta ja elämykselliseltä kannalta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millä tavoin oppilaat kokivat esitteen ja videon muodossa saamansa liikkumissuositukset ja millaisia ehdotuksia he tekivät niiden muokkaamiseksi paremmin kohderyhmäänsä puhutteleviksi. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi UKK-instituutti.

Tutkimuspainotteinen opinnäytetyö toteutettiin mixed method -tutkimusmenetelmän mukaisesti, jossa yhdistetään kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon saaduista vastauksista muodostettiin erilaisia luokituksia ja vertailuja. Lisäksi tutkimukseen kehitettiin käyttäytymistieteellisen EAST-kehyksen (easy, attractive, social, timely) pohjalta sisällönanalyyttinen luokitus erityisesti videon sisältöjen tutkimista varten, jotta voitaisiin kuvata, millä tavoin helpolta, houkuttelevalta, sosiaaliselta ja oikea-aikaiselta nuorille suunnattu video saa liikkumisen näyttämään.

Suurin osa tutkimukseen osallistuneista yläkouluikäisistä harrasti jotain liikuntaa. Hyötyliikuntamuotona yläkouluikäiset kävelivät suhteellisen usein kouluun ja kavereiden luokse, kun taas harrastuksiin siirtymisissä arkiliikuntaa oli vähemmän. Nuoret kokivat liikuntainformaation osin motivoivana ja informatiivisena, mutta toivoivat viestintään tarkempaa oman kohderyhmänsä huomioon ottamista. Kaikkien nuorten käsitystä liikunnan terveyshyödyistä suositukset eivät muuttaneet mitenkään. Liikkumissuositukset tuottivat kuitenkin osalle nuorista uutta tietoa erilaisista liikuntamuodoista terveyden tai hyvinvoinnin parantamiseksi.


Asiasanat: liikkumisen suositukset, liikunta, hyvinvointi, viestintä, nuoret
 
ABSTRACT

Minna Haikonen and Eeva Parkkinen
What inspires one to exercise?
Secondary student´s evaluate physical activity recommendations
58 pages and 3 appendices
Autumn 2024
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services
Bachelor of Social Services, Christian Youth Work

The objective of the thesis was to find out how secondary school students receive physical activity recommendations that are based on research evidence published by UKK Institute. Reception experiences were derived from an informational and experiential perspective. The aim of the study was to produce information on how the students felt about the physical activity recommendations they received in the form of brochures and videos, and what suggestions they made for them to be more appealing to their target group. UKK Institute acted as a partner of the thesis.

The research was carried out by mixed method research, which combines methods of both qualitative and quantitative research. The data was collected using a questionnaire and the answers were processed by forming different classifications and comparisons. A content analytical classification based on the behavioral science frame EAST (easy, attractive, social, timely) was developed to describe how easy, attractive, social and timely the physical exercise in the video seems to be.

The majority of secondary school students engage in some form of physical activity. Daily exercise was apparent with students walking relatively often to school and friend’s houses, whereas it was less evident while traveling to hobbies. The study group found the material on physical activity recommendations to be partly motivating and informative but wished the communication to be more accurately customized to their target group. For some, the physical activity recommendations did not change their perception of the health benefits of exercise at all. However, the recommendations provided new information for some of the participants, for example how exercise improves their health or well-being.


Keywords: physical activity recommendations, physical activity, well-being, communication, adolescent
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste