Maahanmuuttajataustaisten nuorten aikuisten läksyapu koulutuksen aikana: Olohuone-hankkeen asiakkaiden kokemuksia läksyavusta
Laakkonen, Nita; Vesanen, Noora (2024)
Laakkonen, Nita
Vesanen, Noora
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112329581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112329581
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Nita Laakkonen & Noora Vesanen
Maahanmuuttajataustaisten nuorten aikuisten läksyapu koulutuksen aikana – Olohuone-hankkeen asiakkaiden kokemuksia läksyavusta
40 sivua ja 3 liitettä
Syksy 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Helsingin Diakonissalaitoksen Olohuone-toiminnan asiakkaiden koulusta saamaa tukea ja heidän kokemuksiaan Olohuoneen tarjoamasta läksyavusta. Olohuone on matalan kynnyksen kohtaamispaikka 18–25-vuotiaille nuorille aikuisille, jotka ovat saapuneet alaikäisinä Suomeen ilman huoltajaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi nuoret hakeutuvat Olohuoneen tarjoamaan tukeen koulun läksyavun sijaan sekä kartoittaa heidän kokemuksiaan Olohuoneen toiminnasta ja sen kehittämismahdollisuuksista.
Tutkimukseen haastateltiin seitsemää Olohuoneen asiakasta, jotka ovat saaneet tukea ja apua läksyjen tekoon Olohuoneelta. Haastateltavat ovat asuneet Suomessa alle vuodesta noin yhdeksään vuoteen. Haastattelimme sekä peruskoulun että toisen asteen opiskelijoita. Joukkoon sisältyi sekä ammattikoulun että lukion /kaksoistutkinnon opiskelijoita. Osa vastaajista käy koulua tällä hetkellä ja osa on valmistunut ja työelämässä.
Tulosten mukaan monet nuoret kokevat, että koulun tarjoama läksyapu ei ole riittävää, erityisesti suomen kielen osalta. Monilla haastateltavilla oli kokemuksia siitä, että koulu ei tarjonnut tarpeeksi tukea tehtävien ymmärtämiseen tai suomen kielen kehittämiseen. Osa koki tyytymättömyyttä koulun toimintaan, mukaan lukien kokemukset rasismista ja opettajien vähäisestä tuesta. Olohuoneen tarjoama tuki koettiin merkittäväksi suomen kielen, koulutehtävien ja käytännön asioiden oppimisessa.
Kaikki haastatellut pitivät Olohuoneen läksyapua hyödyllisenä, ja monet toivoivat sen jatkuvan tulevaisuudessakin. Läksyapua ja suomen kielen harjoittelua toivottiin erityisesti iltapäivisin ja iltaisin. Lisäksi esitettiin toiveita tuen laajentamisesta, esimerkiksi matematiikan ja suomen kielen oppimisen tueksi.
Opinnäytetyö antaa tärkeää tietoa maahanmuuttajataustaisten nuorten koulutukseen liittyvistä haasteista ja tukitarpeista. Tutkimustulokset korostavat Olohuoneen merkitystä nuorten kotoutumisessa ja kielitaidon kehittämisessä.
Asiasanat: läksyapu, maahanmuuttaja, maahanmuuttajien koulutus, Olohuone-hanke, suomen kieli
Nita Laakkonen & Noora Vesanen
Maahanmuuttajataustaisten nuorten aikuisten läksyapu koulutuksen aikana – Olohuone-hankkeen asiakkaiden kokemuksia läksyavusta
40 sivua ja 3 liitettä
Syksy 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Helsingin Diakonissalaitoksen Olohuone-toiminnan asiakkaiden koulusta saamaa tukea ja heidän kokemuksiaan Olohuoneen tarjoamasta läksyavusta. Olohuone on matalan kynnyksen kohtaamispaikka 18–25-vuotiaille nuorille aikuisille, jotka ovat saapuneet alaikäisinä Suomeen ilman huoltajaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi nuoret hakeutuvat Olohuoneen tarjoamaan tukeen koulun läksyavun sijaan sekä kartoittaa heidän kokemuksiaan Olohuoneen toiminnasta ja sen kehittämismahdollisuuksista.
Tutkimukseen haastateltiin seitsemää Olohuoneen asiakasta, jotka ovat saaneet tukea ja apua läksyjen tekoon Olohuoneelta. Haastateltavat ovat asuneet Suomessa alle vuodesta noin yhdeksään vuoteen. Haastattelimme sekä peruskoulun että toisen asteen opiskelijoita. Joukkoon sisältyi sekä ammattikoulun että lukion /kaksoistutkinnon opiskelijoita. Osa vastaajista käy koulua tällä hetkellä ja osa on valmistunut ja työelämässä.
Tulosten mukaan monet nuoret kokevat, että koulun tarjoama läksyapu ei ole riittävää, erityisesti suomen kielen osalta. Monilla haastateltavilla oli kokemuksia siitä, että koulu ei tarjonnut tarpeeksi tukea tehtävien ymmärtämiseen tai suomen kielen kehittämiseen. Osa koki tyytymättömyyttä koulun toimintaan, mukaan lukien kokemukset rasismista ja opettajien vähäisestä tuesta. Olohuoneen tarjoama tuki koettiin merkittäväksi suomen kielen, koulutehtävien ja käytännön asioiden oppimisessa.
Kaikki haastatellut pitivät Olohuoneen läksyapua hyödyllisenä, ja monet toivoivat sen jatkuvan tulevaisuudessakin. Läksyapua ja suomen kielen harjoittelua toivottiin erityisesti iltapäivisin ja iltaisin. Lisäksi esitettiin toiveita tuen laajentamisesta, esimerkiksi matematiikan ja suomen kielen oppimisen tueksi.
Opinnäytetyö antaa tärkeää tietoa maahanmuuttajataustaisten nuorten koulutukseen liittyvistä haasteista ja tukitarpeista. Tutkimustulokset korostavat Olohuoneen merkitystä nuorten kotoutumisessa ja kielitaidon kehittämisessä.
Asiasanat: läksyapu, maahanmuuttaja, maahanmuuttajien koulutus, Olohuone-hanke, suomen kieli