Työntekijöiden näkemyksiä toiminnallisessa kuntoutuksessa käytettävistä digitaalisista palveluista
Vähänummi, Pauliina (2024)
Vähänummi, Pauliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429703
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin työntekijöiden näkemyksiä toiminnallisessa kuntoutuksessa käytettävistä digitaalisista palveluista erään hyvinvointialueen aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluissa. Opinnäytetyön avulla saatiin tutkimustietoa digitaalisten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen käyttöönotosta toiminnallisen kuntoutuksen työntekijöiden näkemyksiin pohjautuen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua, joka toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa toiminnallisen kuntoutuksen työntekijää. Nauhoitettu ryhmähaastattelu litteroitiin ja analysoitiin aineistölähtöisesti teemoittelua hyödyntäen.
Tuloksena saatiin yhdistäväksi luokaksi digitaalisten palvelujen onnistunut käyttöönotto, mikä on mahdollista paneutumalla kolmeen pääluokkaan: 1) digitaalisten palvelujen haasteiden selättäminen, 2) digitaalisten palvelujen hyvien kokemusten huomiointi ja lisääminen sekä 3) kehittämiskohteisiin paneutuminen käytännön tasolla.
Opinnäytetyön tulokset vahvistivat aiempia käsityksiä sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen käyttöönotosta. Digitalisaation tuoma muutos aiheuttaa työntekijöille kuormitusta, joka voi johtaa työhyvinvoinnin ja työn tulosten laskuun. Vaikka digitaaliset taidot ovat osa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintakulttuuria, ne eivät ole kaikkien työntekijöiden kiinnostuksen kohteita. Digitaalisten palvelujen onnistumisen edellytyksenä on työntekijöiden osaamisen varmistaminen niiden käyttöön. Jatkotutkimukseksi ehdotetaan asiakkaiden näkökulman selvittämistä mielenterveys- ja päihdepalvelujen toiminnallisen kuntoutuksen uudistuviin digitaalisiin palveluihin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua, joka toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa toiminnallisen kuntoutuksen työntekijää. Nauhoitettu ryhmähaastattelu litteroitiin ja analysoitiin aineistölähtöisesti teemoittelua hyödyntäen.
Tuloksena saatiin yhdistäväksi luokaksi digitaalisten palvelujen onnistunut käyttöönotto, mikä on mahdollista paneutumalla kolmeen pääluokkaan: 1) digitaalisten palvelujen haasteiden selättäminen, 2) digitaalisten palvelujen hyvien kokemusten huomiointi ja lisääminen sekä 3) kehittämiskohteisiin paneutuminen käytännön tasolla.
Opinnäytetyön tulokset vahvistivat aiempia käsityksiä sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen käyttöönotosta. Digitalisaation tuoma muutos aiheuttaa työntekijöille kuormitusta, joka voi johtaa työhyvinvoinnin ja työn tulosten laskuun. Vaikka digitaaliset taidot ovat osa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintakulttuuria, ne eivät ole kaikkien työntekijöiden kiinnostuksen kohteita. Digitaalisten palvelujen onnistumisen edellytyksenä on työntekijöiden osaamisen varmistaminen niiden käyttöön. Jatkotutkimukseksi ehdotetaan asiakkaiden näkökulman selvittämistä mielenterveys- ja päihdepalvelujen toiminnallisen kuntoutuksen uudistuviin digitaalisiin palveluihin.