Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asuminen pelissä : asumisvalmiuksia edistävän hyötypelin kehittäminen

Saarikoski, Jarkko (2024)

 
Avaa tiedosto
Saarikoski_Jarkko.pdf (1.601Mt)
Lataukset: 


Saarikoski, Jarkko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112429728
Tiivistelmä
Tämä raportti käsittelee asumisvalmiuksia edistävän hyötypelin kehittämisprosessia ja sen eri työvaiheita. Työkalu kehitettiin alun perin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen käyttöön Nestori-hankkeen toimesta, jossa olin mukana vuosina 2021–2023. Työ on kehittämistehtävä, jonka pääasiallisina menetelminä käytettiin yhteiskehittämistä ja systemaattista innovaatiotekniikkaa. Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda aikuistuville ja itsenäistyville nuorille sähköinen oppimateriaali, jossa on pelillisiä ominaisuuksia. Tavoitteena oli luoda pelattava kokonaisuus, joka on uudenlainen ja motivoiva tapa opetella asumisen ja itsenäistymisen tärkeitä asioita hauskalla ja visuaalisella tavalla, jossa on myös tavoitteita ja palkinto.

Opinnäytetyössä käytetty aineisto kerättiin sähköisellä Forms-kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 15 hyötypelin kohderyhmään kuulunutta nuorta. Kyselylomakkeessa oli yhteensä 15 kysymystä, joiden avulla arvioitiin valmiin tuotteen toimivuutta ja yleistä oppimis- ja käyttäjäkokemusta. Tulosten esittämisen apuna käytettiin Forms-lomakkeesta saatuja graafisia kuvioita, jotka ovat sisällytetty raporttiin.

Käyttäjäkyselyn perusteella onnistuimme luomaan hyvän ja toimivan oppimismateriaalin, joka jäi hyvinvointialueen käyttöön Nestori-hankkeen päätyttyä. Pelillinen oppimismateriaali on tulevaisuudessa erinomainen vaihtoehto kehittää nuorten asumisvalmiuksia ja oppia muita uusia asioita. Nykynuoret pitävät visuaalisesta, virikkeellisestä ja vaihtoehtoisesta tavasta opetella asioita ja ovat erittäin tottuneita ja orientoituneita käyttämään älylaitteita, digitaalisia ympäristöjä, sekä sähköisiä oppimateriaaleja. Kynnys tarttua pelimäiseen oppimateriaaliin on myös hyvin matala, koska pelit ja pelaaminen ovat nykynuorten suuressa suosiossa. Sähköinen oppimateriaali pelillisillä ominaisuuksilla ja erinomaisella saavutettavuudellaan tarjoaa myös sellaisille nuorille hyvän vaihtoehdon oppimiseen, joilla on haasteita esimerkiksi luetun tekstin ymmärtämisessä tai pelkän tekstimuotoisen materiaalin hahmottamisessa, esimerkiksi kuuntelemalla sisältöä lukemisen sijaan.



Asiasanat: asumisvalmiuksien edistäminen, digitalisaatio, hyötypeli, oppimateriaali, pelillisyys 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste