Yläasteikäisten kouluun kiinnittyminen Myllypuron peruskoulussa
Mykkänen, Meiju; Tang, Ilona (2024)
Mykkänen, Meiju
Tang, Ilona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112529842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112529842
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Myllypuron peruskoulun yläkoulun oppilaiden kouluun kiinnittymistä. Tavoitteena on, että tätä tutkimustietoa hyödyntäen voidaan vähentää oppilaiden poissaoloja.
Aineistonkeruu toteutui oppilaille suunnatun sähköisen kyselylomakkeen avulla, johon Myllypuron peruskoulun yläkoulun oppilaat saivat vastata vapaaehtoisesti ja anonyymisti. Kyselyssä käytettiin suljettuja kysymyksiä, joissa suurimmassa osassa hyödynnettiin neliportaista Likertin asteikkoa. Loput suljetut kysymykset käsittelivät demografisia tekijöitä. Kyselyssä hyödynnettiin myös avointa kysymystä, johon oppilaat saivat mahdollisuuden vastata mielipiteidensä perusteella.
Opinnäytetyössä hyödynnetään myös kirkon nuorisotyönohjaajien näkemystä nuorten koulunkäyntiin. Kirkon nuorisotyönohjaajien haastattelut tapahtuivat asiantuntijahaastatteluina, mitkä sisälsivät strukturoidut kysymykset. Haastattelujen tavoitteena oli saada tietoa nuorisotyönohjaajien yhteistyöstä eri koulujen kanssa ja kuinka he tukevat heikosti kouluun kiinnittyneitä nuoria.
Kyselyyn vastasi 213 oppilasta. Tulokset analysoitiin kvantitatiivisesti ja kvalitatiivisesti. Tuloksia kerrotaan vastanneiden oppilaiden kokonaisvaltaisesti prosentuaalisena osuutena, tilastollisesti kuvaamalla aineistoa ja tutkien muuttujien välisiä riippuvuussuhteita.
Tulosten mukaan valtaosalla oppilaista on kavereita koulussa, mikä toimii motivaationa lähteä aamuisin kouluun. Siitä huolimatta koulukiusaamisen määrä on suuri. Oppilailla esiintyy koulussa ahdistuneisuutta ja monen oppilaan kohdalla opiskelumotivaatiossa on parannettavaa. Suurin opiskelumotivaation puute on 9.-luokkalaisilla.
Asiasanat: nuoruus, kouluun kiinnittyminen, opiskelumotivaatio, yläkoulu
Aineistonkeruu toteutui oppilaille suunnatun sähköisen kyselylomakkeen avulla, johon Myllypuron peruskoulun yläkoulun oppilaat saivat vastata vapaaehtoisesti ja anonyymisti. Kyselyssä käytettiin suljettuja kysymyksiä, joissa suurimmassa osassa hyödynnettiin neliportaista Likertin asteikkoa. Loput suljetut kysymykset käsittelivät demografisia tekijöitä. Kyselyssä hyödynnettiin myös avointa kysymystä, johon oppilaat saivat mahdollisuuden vastata mielipiteidensä perusteella.
Opinnäytetyössä hyödynnetään myös kirkon nuorisotyönohjaajien näkemystä nuorten koulunkäyntiin. Kirkon nuorisotyönohjaajien haastattelut tapahtuivat asiantuntijahaastatteluina, mitkä sisälsivät strukturoidut kysymykset. Haastattelujen tavoitteena oli saada tietoa nuorisotyönohjaajien yhteistyöstä eri koulujen kanssa ja kuinka he tukevat heikosti kouluun kiinnittyneitä nuoria.
Kyselyyn vastasi 213 oppilasta. Tulokset analysoitiin kvantitatiivisesti ja kvalitatiivisesti. Tuloksia kerrotaan vastanneiden oppilaiden kokonaisvaltaisesti prosentuaalisena osuutena, tilastollisesti kuvaamalla aineistoa ja tutkien muuttujien välisiä riippuvuussuhteita.
Tulosten mukaan valtaosalla oppilaista on kavereita koulussa, mikä toimii motivaationa lähteä aamuisin kouluun. Siitä huolimatta koulukiusaamisen määrä on suuri. Oppilailla esiintyy koulussa ahdistuneisuutta ja monen oppilaan kohdalla opiskelumotivaatiossa on parannettavaa. Suurin opiskelumotivaation puute on 9.-luokkalaisilla.
Asiasanat: nuoruus, kouluun kiinnittyminen, opiskelumotivaatio, yläkoulu
