Taidelähtöisiä menetelmiä mielenterveystaitojen tukemiseen : opas varhaiskasvatuksen työntekijöille
Oinonen, Riikka; Pitkänen, Saara; Raittinen, Anni (2024)
Oinonen, Riikka
Pitkänen, Saara
Raittinen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112529898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112529898
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Virtain kaupungin varhaiskasvatuksen työntekijöille opas lasten mielenterveystaitojen tukemisesta taidelähtöisiä menetelmiä hyödyntäen. Tavoitteena oli lisätä tietoa lasten mielenterveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä ideoita taidelähtöisiin menetelmiin. Oppaan tarkoitus on toimia ennaltaehkäisevänä työvälineenä, jota voi hyödyntää varhaiskasvatuksen arjessa lasten ja heidän perheidensä tukemiseksi.
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen, ja sen kehittämistoiminnan menetelmänä käytettiin Virtain kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstölle lähetettyä Webropol-kyselyä. Kysely lähetettiin sähköpostilinkkinä 56 henkilölle, joista 19 vastasi. Kyselyllä haluttiin selvittää työntekijöiden tietämystä lasten mielenterveydestä sekä toiveita oppaan sisältöön liittyen. Oppaan teoreettisen viitekehyksen ja taidelähtöisten menetelmien rajaus tehtiin kyselyn vastausten mukaan.
Kyselyyn vastanneet kokivat, että lasten haastava ja levoton käyttäytyminen on lisääntynyt varhaiskasvatuksessa. Vastaajat halusivat saada lisää tietoa lasten mielenterveydestä ja kuinka sitä voidaan tukea ennaltaehkäisevästi. Oppaasta haluttiin tiivis ja helppolukuinen arjen työkalu, jossa on selkeä teoreettinen viitekehys ja materiaalia taidelähtöisiin menetelmiin.
Oppaassa esitellään teoriatietoa lasten mielenterveydestä ja taidelähtöisen toiminnan hyödyistä mielen hyvinvoinnin tukena, annetaan vinkkejä lapsen mielen hyvinvoinnin havainnoimiseen ja huolen puheeksi ottoon huoltajien kanssa, ja siinä on viisitoista erilaista taidelähtöistä toimintatuokiota. Opas esiteltiin henkilökunnalle koulutuspäivillä syksyllä 2024 ja oppaasta kerättiin kirjallinen anonyymi palaute.
Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen, ja sen kehittämistoiminnan menetelmänä käytettiin Virtain kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstölle lähetettyä Webropol-kyselyä. Kysely lähetettiin sähköpostilinkkinä 56 henkilölle, joista 19 vastasi. Kyselyllä haluttiin selvittää työntekijöiden tietämystä lasten mielenterveydestä sekä toiveita oppaan sisältöön liittyen. Oppaan teoreettisen viitekehyksen ja taidelähtöisten menetelmien rajaus tehtiin kyselyn vastausten mukaan.
Kyselyyn vastanneet kokivat, että lasten haastava ja levoton käyttäytyminen on lisääntynyt varhaiskasvatuksessa. Vastaajat halusivat saada lisää tietoa lasten mielenterveydestä ja kuinka sitä voidaan tukea ennaltaehkäisevästi. Oppaasta haluttiin tiivis ja helppolukuinen arjen työkalu, jossa on selkeä teoreettinen viitekehys ja materiaalia taidelähtöisiin menetelmiin.
Oppaassa esitellään teoriatietoa lasten mielenterveydestä ja taidelähtöisen toiminnan hyödyistä mielen hyvinvoinnin tukena, annetaan vinkkejä lapsen mielen hyvinvoinnin havainnoimiseen ja huolen puheeksi ottoon huoltajien kanssa, ja siinä on viisitoista erilaista taidelähtöistä toimintatuokiota. Opas esiteltiin henkilökunnalle koulutuspäivillä syksyllä 2024 ja oppaasta kerättiin kirjallinen anonyymi palaute.
