Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tukea 2–5-vuotiaan lapsen tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitykseen: opas huoltajille

Sarsama, Vivian; Timonen, Venla (2024)

 
Avaa tiedosto
Sarsama_Timonen .pdf (3.500Mt)
OPAS; Tunne- ja vuorovaikutustaidot.pdf (93.40Mt)
Lataukset: 


Sarsama, Vivian
Timonen, Venla
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112529854
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas, joka tukee 2–5-vuotiaiden
lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Oppaan tarkoituksena oli
tarjota huoltajille ajantasaista ja helposti saatavilla olevaa tietoa lapsen
kehitysvaiheista sekä käytännön vinkkejä, joiden avulla huoltajat voisivat tukea näitä taitoja arjessa. Lisäksi oppaassa käsiteltiin huoltajien omaa hyvinvointia, mikä voi tukea perheen jaksamista ja ohjata tarvittaessa hakemaan ulkopuolista apua.

Tämän opinnäytetyön teoreettinen osuus perustuu ajankohtaisiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen, jotka käsittelevät varhaislapsuuden merkitystä tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitykselle. Oppaaseen sisällytettiin myös muutamia konkreettisia esimerkkejä arjen tilanteista, jotta huoltajat voisivat tukea lastensa sosiaalisia taitoja.

Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä yhden Espoon kaupungin varhaiskasvatuksen yksikön kanssa. Oppaan sisältö suunniteltiin tiiviissä vuoropuhelussa yhteistyökumppanin kanssa ja sen visuaalinen ilme tuki sen selkeää ja käytännönläheistä sisältöä. Valmis opas ja sen muokkaamisoikeudet luovutettiin yhteistyökumppanin käyttöön varhaiskasvatuksen ja perheiden tueksi.


Avainsanat: lapsuuden kehitysvaiheet, opas, tunnetaidot, vanhemmuus,
vanhemmuustaidot, vuorovaikutustaidot
 
The objective of this thesis was to create a guide that supports the development of emotional and interaction skills in children aged 2–5. The purpose of the guide was to provide parents with up-to-date and easily accessible information on their child's developmental stages. Along with practical tips to help them foster these skills in everyday life. Additionally, the guide included a section on parental well-being, aiming to support the overall well-being of the family and if needed, direct them towards seeking external assistance.

The theoretical section of this thesis was based on current research and literature that emphasized the significance of early childhood in the development of emotional and interaction skills. In this study it included several practical examples from daily life where parents enhance both their children’s and their
own social skills.

The study was carried out in collaboration with one of the early childhood education units in the city of Espoo. The content of the guide was developed in close cooperation with the childhood educator. Its visual design supported the clarity and practicality of the material. The completed guide and the rights to modify it were handed over to an early childhood educator for use in early childhood education and family support.


Keywords: emotional skills, early childhood development, emotional skills, guide, interaction skills, parenting, parenting skills.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste