Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakasohje opioidikorvaushoitoon pääsyn polusta

Lakso, Aino; Salminen, Nina (2024)

 
Avaa tiedosto
Lakso_Salminen.pdf (1.276Mt)
Lataukset: 


Lakso, Aino
Salminen, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112530039
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ


Aino Lakso & Nina Salminen
Asiakasohje opioidikorvaushoitoon pääsyn polusta
Sivut 41 ja liitteet 2
Kevät 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja


Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opioidikorvaushoitoon hakeutuvalle asiakkaalle selkeäkielinen A4-kokoinen asiakasohje hoidon tueksi. Ohjeen tarkoituksena on lisätä asiakkaan tietoa korvaushoidon arvioinnin etenemisestä ja tämän avulla saada asiakas sitoutumaan hoitoon jo alkuvaiheessa. Ohje annetaan asiakasohjaustilanteessa, kun korvaushoitoon pääsyn prosessi aloitetaan ja on ensimmäinen arviointikäynti.

Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen ja koostuu raporttiosiosta sekä yhteistyökumppanille tuotetusta asiakasohjeesta. Opinnäytetyön raportissa on kerrottu yleisesti opioidiriippuvuudesta, vieroitusoireista, opioidikorvaushoidon aloituksesta, korvaushoidosta, sekä asiakasohjeen rakenteesta. Kehittämispainotteisen opinnäytetyön ja asiakasohjeen kehittämistyön vaiheissa mallina on käytetty lineaarista mallia. Työskentelyn ensimmäisenä vaiheena on ollut kehittämistyön ideointi- ja suunnitteluvaihe. Syksyllä 2023 huomattiin tarve asiakasohjeelle ja lähdettiin ideoimaan ratkaisuvaihtoehtoja. Idea A4-kokoisesta asiakasohjeesta syntyi ja asiasta keskusteltiin yhteistyökumppanin kanssa. Idealle mietittiin tarkoitus ja tavoitteet. Teoriatietoa kerättiin opinnäytetyön aiheen ja asiakasohjeen ympärille. Yhteistyökumppanilta saatiin korvaushoidon arviointiprosessin malli, jossa on ensimmäisten käyntien määrittelyt ja seulontakäynnit. Vuoden 2024 alussa sovittiin tapaaminen yhteistyökumppanin kanssa ja keskusteltiin asiakasohjeen rakenteesta, ulkonäöstä sekä sisällöstä. Kevään aikana ohjetta alettiin hahmottelemaan A4 kokoiselle Word-tiedostolle.  

Asiakasohje esiteltiin 14.05.2024 Tampereen Breikin työntekijöille, yksikön johtajalle, vastaavalle sairaanhoitajalle ja yhdelle vertaistyöntekijälle. Tampereen Breikissä asiakasohjetta jaettiin korvaushoidon arvioinnin asiakkaille jo kesän 2024 aikana, jotta saatiin kerättyä tietoa ohjeen toimivuudesta, sekä mahdollisista muutostarpeista.
 
Asiasanat: opioidit, opiaatti korvaushoito, päihderiippuvuus
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste