Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Poliisiammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Poliisiammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Rikostutkinnan perehdytys Helsingin poliisilaitoksella

Vanonen, Jarkko; Turpeinen, Julius (2024)

 
Avaa tiedosto
ON_Vanonen_Turpeinen.pdf (801.9Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Vanonen, Jarkko
Turpeinen, Julius
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831078
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee perehdytyksen merkitystä rikostutkinnan tehtävissä Helsingin poliisilaitoksella. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, antaako perehdytys riittävät valmiudet rikostutkintaan, mitä haasteita työharjoittelijat kohtaavat perehdytyksen jälkeen ja mitä kehityskohteita prosessissa on. Aiheesta ei ole aikaisemmin tehty opinnäytetyötä. Perehdytystä tarkastellaan työharjoittelijan sekä ohjaajan näkökulmasta.

Tutkimus perustuu kirjallisuuskatsaukseen perehdytyksestä ja sähköpostitse toteutettuun kyselyyn Helsingin poliisilaitoksella. Aineisto kerättiin kyselyillä, jotka kohdistettiin työharjoittelijoille ja koulutusryhmien ohjaajille. Kyselyt sisältävät avoimia kysymyksiä, joiden avulla pyritään kartoittamaan koulutusprosessin tavoitteita ja niiden saavuttamista sekä perehdytyksen vaikuttavuutta. Vastausten analysoinnin perusteella pyritään määrittämään perehdytyksen kehittämiskohteita.

Tulokset osoittavat, että perehdytys parantaa työntekijöiden rikostutkinnan valmiuksia ja että Helsingin poliisilaitoksen koulutusryhmäkonsepti on tarkoituksenmukainen järjestely. Hyvin suunniteltu perehdytys tarjoaa selkeät tavoitteet ja käytännön oppimismahdollisuuksia, jotka auttavat harjoittelijoita omaksumaan ja soveltamaan uusia taitoja työtehtävissä. Perehtyjän aktiivinen osallistuminen ja vuorovaikutus perehdyttäjän kanssa ovat keskeisiä tekijöitä oppimisprosessissa. Jatkuva palaute ja arviointi tukevat perehtyjän ammatillista kehitystä ja varmistavat, että oppiminen on tehokasta ja käytännönläheistä. Tutkintatehtävien määrittämisessä työharjoittelijoille tulisi kuitenkin pyrkiä mahdollistamaan mahdollisimman erityyppisten rikosten tutkintaa, joka lisäisi harjoittelijoiden näkökulmien ja osaamisen laajentamista.

Helsingin Poliisilaitoksen rikostutkinnan koulutusjakso ja koulutusryhmäkonsepti ovat toimivia. Koulutusryhmä tukee työharjoittelijaa hyvin rikostutkintaan perehtymisessä. Kokeneiden kouluttajien avulla työharjoittelijat pystyvät saavuttamaan riittävät valmiudet itsenäisiin tutkinnan rutiinitehtäviin. Kehittämistarpeita ilmenee joillakin tutkintaprosessin osa-alueilla, mutta niihin voidaan vaikuttaa mm. joustavalla suunnittelulla ja koulutusaiheiden tarkennuksilla. Tutkimus korostaa perehdytyksen merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja poliisitoiminnan tehokkuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste