Kvalitetssäkring och ISO 9001: En GAP-analys av NWE Network Engineering Oy för att nå standarden
Nordmyr, Alexandra (2024)
Nordmyr, Alexandra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332169
Tiivistelmä
Nyky-yhteiskunnassa ihmiset ovat yhä tietoisempia siitä, mitä he voivat vaatia saavuttaakseen mahdollisimman hyvän laadun haluamassaan. Tämä asettaa myös enemmän painetta yrityksille vastata sekä asiakkaiden että lakisääteisiin vaatimuksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena ja tarkoituksena oli analysoida yrityksen prosesseja ja arvioida, miten ne vastaavat ISO 9001 -standardia, koska yrityksen tavoitteena on kehittää hyvin toimiva laatujärjestelmä ja saavuttaa sertifiointi viiden vuoden sisällä, ennen kuin asiakkaat alkavat sitä vaatia. Ymmärryksen lisäämiseksi laatujärjestelmän käyttöönotosta ja rakenteesta haastateltiin Marianne Fäldéniä, jolla on laaja kokemus tästä työstä. ISO 9001 -standardin vaatimuksiin perustuva GAP-analyysi tehtiin yrityksen nykyisten puutteiden tunnistamiseksi.
Tulokset osoittivat, että yrityksellä on hyvin suunnitellut rutiinit ja prosessit. Monissa kohdissa on kuitenkin puutteita vaatimuksissa, ja dokumentointi on yrityksen merkittävin heikkous. Lisäksi peruselementit, kuten laatupolitiikka ja laatuun liittyvät tavoitteet, kaipaavat parannusta.
Lopuksi annetaan suosituksia yritykselle, kuinka edetä laatujärjestelmän kehittämisessä vastaamaan standardin vaatimuksia. Tavoitteena on elävä järjestelmä, jonka avulla yritys voi jatkuvasti kehittyä ja vastata asiakkaidensa tarpeisiin.
Opinnäytetyön tavoitteena ja tarkoituksena oli analysoida yrityksen prosesseja ja arvioida, miten ne vastaavat ISO 9001 -standardia, koska yrityksen tavoitteena on kehittää hyvin toimiva laatujärjestelmä ja saavuttaa sertifiointi viiden vuoden sisällä, ennen kuin asiakkaat alkavat sitä vaatia. Ymmärryksen lisäämiseksi laatujärjestelmän käyttöönotosta ja rakenteesta haastateltiin Marianne Fäldéniä, jolla on laaja kokemus tästä työstä. ISO 9001 -standardin vaatimuksiin perustuva GAP-analyysi tehtiin yrityksen nykyisten puutteiden tunnistamiseksi.
Tulokset osoittivat, että yrityksellä on hyvin suunnitellut rutiinit ja prosessit. Monissa kohdissa on kuitenkin puutteita vaatimuksissa, ja dokumentointi on yrityksen merkittävin heikkous. Lisäksi peruselementit, kuten laatupolitiikka ja laatuun liittyvät tavoitteet, kaipaavat parannusta.
Lopuksi annetaan suosituksia yritykselle, kuinka edetä laatujärjestelmän kehittämisessä vastaamaan standardin vaatimuksia. Tavoitteena on elävä järjestelmä, jonka avulla yritys voi jatkuvasti kehittyä ja vastata asiakkaidensa tarpeisiin.