Tapahtumien turvallisuusviestinnän kehittäminen
Hirvonen, Sanna (2024)
Hirvonen, Sanna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332518
Tiivistelmä
Nelonen Media Liven tapahtuma Himos Juhannus sekä Live Nation Finlandin tapahtuma Blockfest pitää sisällään kohderyhmän, johon kuuluu nuoria noin. 18 – 24-vuotiaita, joista osa saattaa olla ensimmäistä kertaa festivaaleilla. Tämä kohderyhmä voi olla alttiimpi ottamaan riskejä sekä heidän kokemus tapahtuman turvallisuudesta voi olla vähäisempää. Kyseinen ikäryhmä myöskin etsii tapahtumaan liittyvää tietoa eri lähteistä kuin esimerkiksi 20 vuotta sitten olleet nuoret. Tämä ikäryhmä on tottunut käyttämään mobiililaitteita ja sosiaalista mediaa päivittäin, joten turvallisuusviestintää täytyy kehittää saavutettavammaksi sekä kohdennettavaksi kanaviin, joita he seuraavat luontevasti, kuten Instagramiin, TikTokiin tai festivaalien omiin mobiilisovelluksiin. Nuoret reagoivat hyvin visuaalisiin, selkeisiin ja lyhyisiin viesteihin, jotka on suunniteltu heidän digikulutus tapoihinsa sopiviksi.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli saada tietoa tapahtuman kohderyhmältä siitä, mistä he etsivät tapahtumaturvallisuuteen liittyvää tietoa, mistä heidän olisi sitä helpointa etsiä, minkälainen sisältö heitä kiinnostaa, tutustuvatko nuoret tapahtuman turvallisuuteen liittyvään infoon ennen tapahtumaa, ovatko he tietoisia mitä tapahtumaan saa ja ei saa tuoda sekä tietävätkö he mitä turvatarkastuksessa tehdään. Näihin kysymyksiin haluttiin vastauksia, sillä viime vuosien kokemuksien perusteella, nuoret eivät välttämättä ole täysin tietoisia turvatarkastuksen kulusta, syistä miksi se tehdään, mitä tapahtumaan saa ja ei saa tuoda sekä eivät välttämättä lue tapahtuman turvallisuuteen liittyvää infoa.
Opinnäytetyöni kehittämistyö toteutettiin yhdessä Nelonen Media Liven tuotantotiimin kanssa sekä Live Nation Finland Blockfestien tuottajan kanssa. Laadimme yhdessä kummallekin tapahtumalle omat asiakaskyselyt, joihin tuottajat saivat vaikuttaa. Kävimme läpi tarpeita, mitä halutaan kehittää sekä edellisten vuosien palautteita mitä nuoret olivat jättäneet asiakaskyselyihin tapahtuman jälkeen. Näiden lisäksi olin mukana Nelonen Media Liven Himos Juhannus tapahtumassa, jossa tarkkailin ja seurasin turvatarkastuksen kulkua, haastattelin järjestyksenvalvojia sekä tarkkailin tilannekeskukseen tulleita ilmoituksia.
Opinnäytetyöni tuotti kummallekin tilaajalle konkreettisesti kyselyn tulokset, jotka jäivät heille itselleen. Kyselyn tuloksien avulla tilaajat voivat tutkia sitä, mihin alustoihin infoa kannattaa laittaa, minkälainen sisältö nuoria kiinnostaa sekä mihin kannattaa kiinnittää tulevana vuotena enemmän huomiota. Asiakaskyselyn avulla tilaaja sai laadukasta tietoa juuri siltä kohderyhmältä, miltä he tietoa halusivatkin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Nelonen Media Livelle & Live Nation Finlandille viestintäratkaisuja, jotka sisältää keinot, miten viestitään asiakkaille tapahtuman turvallisuudesta.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli saada tietoa tapahtuman kohderyhmältä siitä, mistä he etsivät tapahtumaturvallisuuteen liittyvää tietoa, mistä heidän olisi sitä helpointa etsiä, minkälainen sisältö heitä kiinnostaa, tutustuvatko nuoret tapahtuman turvallisuuteen liittyvään infoon ennen tapahtumaa, ovatko he tietoisia mitä tapahtumaan saa ja ei saa tuoda sekä tietävätkö he mitä turvatarkastuksessa tehdään. Näihin kysymyksiin haluttiin vastauksia, sillä viime vuosien kokemuksien perusteella, nuoret eivät välttämättä ole täysin tietoisia turvatarkastuksen kulusta, syistä miksi se tehdään, mitä tapahtumaan saa ja ei saa tuoda sekä eivät välttämättä lue tapahtuman turvallisuuteen liittyvää infoa.
Opinnäytetyöni kehittämistyö toteutettiin yhdessä Nelonen Media Liven tuotantotiimin kanssa sekä Live Nation Finland Blockfestien tuottajan kanssa. Laadimme yhdessä kummallekin tapahtumalle omat asiakaskyselyt, joihin tuottajat saivat vaikuttaa. Kävimme läpi tarpeita, mitä halutaan kehittää sekä edellisten vuosien palautteita mitä nuoret olivat jättäneet asiakaskyselyihin tapahtuman jälkeen. Näiden lisäksi olin mukana Nelonen Media Liven Himos Juhannus tapahtumassa, jossa tarkkailin ja seurasin turvatarkastuksen kulkua, haastattelin järjestyksenvalvojia sekä tarkkailin tilannekeskukseen tulleita ilmoituksia.
Opinnäytetyöni tuotti kummallekin tilaajalle konkreettisesti kyselyn tulokset, jotka jäivät heille itselleen. Kyselyn tuloksien avulla tilaajat voivat tutkia sitä, mihin alustoihin infoa kannattaa laittaa, minkälainen sisältö nuoria kiinnostaa sekä mihin kannattaa kiinnittää tulevana vuotena enemmän huomiota. Asiakaskyselyn avulla tilaaja sai laadukasta tietoa juuri siltä kohderyhmältä, miltä he tietoa halusivatkin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Nelonen Media Livelle & Live Nation Finlandille viestintäratkaisuja, jotka sisältää keinot, miten viestitään asiakkaille tapahtuman turvallisuudesta.