Terveysalan opiskelijoiden merkitykselliset oppimiskokemukset ohjatussa harjoittelussa
Priha, Aino (2024)
Priha, Aino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231782
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Aino Priha
Terveysalan opiskelijoiden merkitykselliset oppimiskokemukset ohjatussa harjoittelussa
42 sivua
Syksy 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Terveydenhoitaja YAMK
Osallisuuden edistäminen ja sosiaalinen kuntoutus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida, tulkita ja kuvata terveysalan opiskelijoiden merkityksellisiä oppimiskokemuksia ohjatussa harjoittelussa. Terveysalan opiskelijoiden merkityksellisiä oppimiskokemukset ovat olleet esillä aiemmassa tutkimuksessa verrattaen vähän, joten tutkimuskohde oli tärkeä terveysalan koulutuksen kehittämisen näkökulmasta.
Merkityksellisellä oppimisella tarkoitetaan oppimista, joka linkittyy ja kerrostuu jo opitun päälle, jolloin siitä tulee syvempää oppimista. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa, jota voidaan käyttää terveysalan opiskelijaohjauksen kehittämisessä. Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2020 aikana osana erään suomaisen yliopistosairaalan opiskelijaohjauksen laatukyselyä. Tutkimusaineisto koostui opiskelijoiden vastauksesta avokysymykseen Mikä oli merkittävin oppimiskokemuksesi?
Tutkimustulokset merkittävistä oppimiskokemuksista saatiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin avulla. Tuloksissa merkityksellisinä oppimiskokemuksina tulivat esiin kliininen osaamisen kehittyminen, toimintaympäristön ymmärtäminen, kohtaamis- ja vuorovaikutustaidoissa harjaantuminen, potilaan ohjaaminen, ammatti-identiteetin kasvu ja kehitys, kollegiaalisuus, hoidon jatkuvuuden turvaaminen sekä teoreettisen osaamisen linkittyminen käytäntöön.
Johtopäätöksenä voidaan pitää ohjattujen harjoitteluiden suurta merkitystä merkityksellisen oppimisen mahdollistajana. Tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijaohjauksen kehittämisessä kansallisesti. Opiskelijaohjausta voidaan kehittää siten, että siinä huomioidaan opiskelijan merkityksellisiä oppimiskokemuksia ja kouluttaa ohjaajia merkityksellisen oppimisen tukemiseen.
Jatkotutkimushaasteena voidaan ajatella olevan: mikä estää merkityksellisen oppimisen ohjatussa harjoittelussa sekä mikä tukee merkityksellisiä oppimiskokemuksia ohjatussa harjoittelussa.
Asiasanat: merkityksellinen oppiminen, terveysalan opiskelija, ohjattu harjoittelu Aino Priha
Meaningful learning experiences of Health Care students in a clinical learning environment
42 Pages
Autumn 2024
Diaconia University of Applied Sciences
Master of Health Care
Promotion of Social Inclusion and Social Rehabilitation
The purpose of the thesis was to describe the meaningful learning experiences of healthcare students in a clinical learning environment. Meaningful learning experiences of healthcare students have been relatively under-researched, making the research topic important and the perspective new. Meaningful learning refers to learning that is connected and layered on top of what has already been learned, often referred to as deeper learning. The goal was to generate information that can be used in the development of healthcare student guidance.
The research data was collected in 2020 as part of a quality survey for students in a Finnish university hospital. The research data consisted of the students' responses to an open-ended question What was your most meaningful learning experience?
The research results were obtained through qualitative research content analysis. The results of significant learning experiences correlated well with the competence requirements in the healthcare sector. Thus, supervised practice can be considered a significant learning environment for healthcare students.
The results identified students' most meaningful learning experiences as developing clinical competence, understanding the hospital environment, and ensuring continuity of care and patient guidance. Additionally, the results indicated that meaningful learning occurred through improvements in encounter and communication skills, growth and development of professional identity, collegiality, and the integration of theoretical knowledge into practice.
As a conclusion, supervised practice was seen as a significant facilitator of meaningful learning experiences. The results can be utilized in the national development of student guidance. A challenge for future research could be to investigate what hinders meaningful learning in supervised practice and what constitutes meaningful learning experiences in clinical learning environment supervised practice.
Keywords: meaningful learning, Health Care student, Clinical learning environment.
Aino Priha
Terveysalan opiskelijoiden merkitykselliset oppimiskokemukset ohjatussa harjoittelussa
42 sivua
Syksy 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Terveydenhoitaja YAMK
Osallisuuden edistäminen ja sosiaalinen kuntoutus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida, tulkita ja kuvata terveysalan opiskelijoiden merkityksellisiä oppimiskokemuksia ohjatussa harjoittelussa. Terveysalan opiskelijoiden merkityksellisiä oppimiskokemukset ovat olleet esillä aiemmassa tutkimuksessa verrattaen vähän, joten tutkimuskohde oli tärkeä terveysalan koulutuksen kehittämisen näkökulmasta.
Merkityksellisellä oppimisella tarkoitetaan oppimista, joka linkittyy ja kerrostuu jo opitun päälle, jolloin siitä tulee syvempää oppimista. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa, jota voidaan käyttää terveysalan opiskelijaohjauksen kehittämisessä. Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2020 aikana osana erään suomaisen yliopistosairaalan opiskelijaohjauksen laatukyselyä. Tutkimusaineisto koostui opiskelijoiden vastauksesta avokysymykseen Mikä oli merkittävin oppimiskokemuksesi?
Tutkimustulokset merkittävistä oppimiskokemuksista saatiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin avulla. Tuloksissa merkityksellisinä oppimiskokemuksina tulivat esiin kliininen osaamisen kehittyminen, toimintaympäristön ymmärtäminen, kohtaamis- ja vuorovaikutustaidoissa harjaantuminen, potilaan ohjaaminen, ammatti-identiteetin kasvu ja kehitys, kollegiaalisuus, hoidon jatkuvuuden turvaaminen sekä teoreettisen osaamisen linkittyminen käytäntöön.
Johtopäätöksenä voidaan pitää ohjattujen harjoitteluiden suurta merkitystä merkityksellisen oppimisen mahdollistajana. Tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijaohjauksen kehittämisessä kansallisesti. Opiskelijaohjausta voidaan kehittää siten, että siinä huomioidaan opiskelijan merkityksellisiä oppimiskokemuksia ja kouluttaa ohjaajia merkityksellisen oppimisen tukemiseen.
Jatkotutkimushaasteena voidaan ajatella olevan: mikä estää merkityksellisen oppimisen ohjatussa harjoittelussa sekä mikä tukee merkityksellisiä oppimiskokemuksia ohjatussa harjoittelussa.
Asiasanat: merkityksellinen oppiminen, terveysalan opiskelija, ohjattu harjoittelu
Meaningful learning experiences of Health Care students in a clinical learning environment
42 Pages
Autumn 2024
Diaconia University of Applied Sciences
Master of Health Care
Promotion of Social Inclusion and Social Rehabilitation
The purpose of the thesis was to describe the meaningful learning experiences of healthcare students in a clinical learning environment. Meaningful learning experiences of healthcare students have been relatively under-researched, making the research topic important and the perspective new. Meaningful learning refers to learning that is connected and layered on top of what has already been learned, often referred to as deeper learning. The goal was to generate information that can be used in the development of healthcare student guidance.
The research data was collected in 2020 as part of a quality survey for students in a Finnish university hospital. The research data consisted of the students' responses to an open-ended question What was your most meaningful learning experience?
The research results were obtained through qualitative research content analysis. The results of significant learning experiences correlated well with the competence requirements in the healthcare sector. Thus, supervised practice can be considered a significant learning environment for healthcare students.
The results identified students' most meaningful learning experiences as developing clinical competence, understanding the hospital environment, and ensuring continuity of care and patient guidance. Additionally, the results indicated that meaningful learning occurred through improvements in encounter and communication skills, growth and development of professional identity, collegiality, and the integration of theoretical knowledge into practice.
As a conclusion, supervised practice was seen as a significant facilitator of meaningful learning experiences. The results can be utilized in the national development of student guidance. A challenge for future research could be to investigate what hinders meaningful learning in supervised practice and what constitutes meaningful learning experiences in clinical learning environment supervised practice.
Keywords: meaningful learning, Health Care student, Clinical learning environment.