Haluunks mä?: selkeyttä suostumuksen antamiseen ja vastaanottamiseen seksuaalisissa tilanteissa erityisnuorille
Saarela, Anniina (2024)
Saarela, Anniina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432887
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistehtävä, jonka tarkoituksena on tarkastella voiko pienryhmätoiminnalla tukea erityisnuorten valmiuksia ymmärtää ja ilmaista suostumusta seksuaalisissa tilanteissa. Työ toteutettiin yhteistyössä Live-säätiön Lohjan toimipisteen kanssa, ja sen tavoitteena oli kehittää erityisnuorille soveltuvia ja saavutettavaa seksuaalikasvatusmateriaalia. Keskeisenä tuotoksena luotu Haluunks mä? -työvihko, joka on osa pienryhmätoiminnan materiaalia suostumuksesta, rajoista ja seksuaalisesta turvallisuudesta.
Kehittämistehtävässä käytettiin ennakko- ja jälkitestejä mittaamaan osallistujien tiedon ja taitojen kehittymistä. Lisäksi hyödynnettiin toiminnallisia, luovia ja digitaalisia opetusmenetelmiä. Näillä lähestymistavoilla pyrittiin vastaamaan havaittuihin puutteisiin osallistujien suostumuksen, viestinnän ja henkilökohtaisten rajojen ymmärryksessä. Tulokset osoittivat, että pienryhmätoiminta paransi osallistujien itsevarmuutta ja valmiuksia kohdata vuorovaikutustilanteita, jotka liittyvät suostumukseen.
Opinnäytetyö tukee linjauksia, kuten Sosiaali- ja terveysministeriön Väkivallaton lapsuus -toimenpidesuunnitelmaa (2020–2025), joka korostaa lasten ja nuorten, erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien, väkivallan ja häirinnän ehkäisyä. Opinnäytetyöni tulokset osoittavat, että kohdennettu seksuaalikasvatus edistää turvallisempaa ympäristöä sekä antaa nuorille valmiuksia tehdä itsenäisiä ja turvallisia päätöksiä ihmissuhteissaan.
Kehittämistehtävässä käytettiin ennakko- ja jälkitestejä mittaamaan osallistujien tiedon ja taitojen kehittymistä. Lisäksi hyödynnettiin toiminnallisia, luovia ja digitaalisia opetusmenetelmiä. Näillä lähestymistavoilla pyrittiin vastaamaan havaittuihin puutteisiin osallistujien suostumuksen, viestinnän ja henkilökohtaisten rajojen ymmärryksessä. Tulokset osoittivat, että pienryhmätoiminta paransi osallistujien itsevarmuutta ja valmiuksia kohdata vuorovaikutustilanteita, jotka liittyvät suostumukseen.
Opinnäytetyö tukee linjauksia, kuten Sosiaali- ja terveysministeriön Väkivallaton lapsuus -toimenpidesuunnitelmaa (2020–2025), joka korostaa lasten ja nuorten, erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien, väkivallan ja häirinnän ehkäisyä. Opinnäytetyöni tulokset osoittavat, että kohdennettu seksuaalikasvatus edistää turvallisempaa ympäristöä sekä antaa nuorille valmiuksia tehdä itsenäisiä ja turvallisia päätöksiä ihmissuhteissaan.