Verkkokauppa Venäjällä
Malakin, Minna (2015)
Malakin, Minna
Editoija
Saimaan ammattikorkeakoulu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7055-12-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7055-12-0
Tiivistelmä
Verkkokaupalla on valtavat mahdollisuudet Venäjällä, sillä sen 140 miljoonasta asukkaasta vasta vain muutama prosentti tekee verkko-ostoksia. Kuitenkin tämä vielä lapsenkengissä oleva verkkokauppa tuotti v. 2013 470 miljardia ruplaa ja sen vaikutus Venäjän bruttokansantuotteeseen oli noin prosentin
luokkaa. Venäjän valtio on v. 2014 ryhtynyt laajamittaiseen alueiden ja maaseudun verkonrakennushankkeeseen, joka tulee laajentamaan verkkokaupan mahdollisuuksia entisestään, sillä alueilla monien tuotteiden ainoa ostokanava on netti.
Venäjällä nettiostoksia tekevät toistaiseksi vain kaupunkilaiset, mutta Moskovan ja Pietarin monimiljoonaisten kaupunkien lisäksi Venäjällä on kymmenen muutakin miljoonakaupunkia ja satoja pieniä, mutta Suomen mittakaavassa
suuria kaupunkeja. Edellisten asukkaat ostavat netistä säästääkseen aikaa ja vähentääkseen stressiä, jälkimmäisten saadakseen sellaisia tuotteita, joita paikallinen kivijalkakauppa ei tarjoa.
Verkkokauppaan liittyy Venäjällä vielä monia ongelmia, esim. maksuliikenne ja toimitusvarmuus sekä asiakkaan epäluottamus verkkokauppaa kohtaan – tai verkkokaupan epäluotettavuus. Mitä enemmän verkosta kuitenkin ostetaan, sitä enemmän siihen aletaan luottaa ja ongelmiin kehitetään uusia, toimivia
ratkaisuja.
’Verkkokauppa Venäjällä’ perustuu Runetissa eli venäläisessä internetissä julkaistuihin venäjänkielisiin tutkimuksiin aiheesta. Tutkimukset käsittelevät venäläisen verkkokaupan asiakkaita, tuotteita, maksutapoja, toimitusta sekä
luotettavuutta vuosina 2013 – 2014. Lisäksi artikkelissa tutustutetaan lukija Venäjän parhaisiin verkkokauppoihin sekä verkkokaupan juridiseen laillisuuteen.
Venäjän verkkokauppamarkkinoiden tutkimisen ja artikkelin laatimisen on mahdollistanut OKM:n rahoittama ’From Borders to Shared Space – BOSS’-hanke.
luokkaa. Venäjän valtio on v. 2014 ryhtynyt laajamittaiseen alueiden ja maaseudun verkonrakennushankkeeseen, joka tulee laajentamaan verkkokaupan mahdollisuuksia entisestään, sillä alueilla monien tuotteiden ainoa ostokanava on netti.
Venäjällä nettiostoksia tekevät toistaiseksi vain kaupunkilaiset, mutta Moskovan ja Pietarin monimiljoonaisten kaupunkien lisäksi Venäjällä on kymmenen muutakin miljoonakaupunkia ja satoja pieniä, mutta Suomen mittakaavassa
suuria kaupunkeja. Edellisten asukkaat ostavat netistä säästääkseen aikaa ja vähentääkseen stressiä, jälkimmäisten saadakseen sellaisia tuotteita, joita paikallinen kivijalkakauppa ei tarjoa.
Verkkokauppaan liittyy Venäjällä vielä monia ongelmia, esim. maksuliikenne ja toimitusvarmuus sekä asiakkaan epäluottamus verkkokauppaa kohtaan – tai verkkokaupan epäluotettavuus. Mitä enemmän verkosta kuitenkin ostetaan, sitä enemmän siihen aletaan luottaa ja ongelmiin kehitetään uusia, toimivia
ratkaisuja.
’Verkkokauppa Venäjällä’ perustuu Runetissa eli venäläisessä internetissä julkaistuihin venäjänkielisiin tutkimuksiin aiheesta. Tutkimukset käsittelevät venäläisen verkkokaupan asiakkaita, tuotteita, maksutapoja, toimitusta sekä
luotettavuutta vuosina 2013 – 2014. Lisäksi artikkelissa tutustutetaan lukija Venäjän parhaisiin verkkokauppoihin sekä verkkokaupan juridiseen laillisuuteen.
Venäjän verkkokauppamarkkinoiden tutkimisen ja artikkelin laatimisen on mahdollistanut OKM:n rahoittama ’From Borders to Shared Space – BOSS’-hanke.