Intern kommunikation inom produktion hos företag X
Fagerholm, Jonas (2024)
Fagerholm, Jonas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335438
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää kuinka hyvin ja tehokkaasti sisäinen viestintä on toiminut yrityksen X:n tuotanto-organisaatioissa Pohjoismaissa. Haluttiin selvittää, onko käytetty parhaita ja sopivimpia viestintäkanavia ja kuinka helposti työhön liittyvä informaatio on ollut saatavilla sekä onko järjestetty tarpeeksi koulutusta ennen uusien viestintäjärjestelmien tai -kanavien käyttöönottoa.
Teoriaosuudessa käsitellään mitä viestintä tarkoittaa ja mitkä asiat kuuluvat viestintään. Lisäksi käydään läpi sisäinen viestintä ja sen tärkeys, sekä johdon roolia sisäisessä viestinnässä. Lopuksi käsitellään lyhyesti sisäinen viestintä muutosjohtamisessa sekä miten sisäinen viestintä ja ulkoinen viestintä kuuluvat yhteen.
Menetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus ja tiedonkeruuvälineeksi käytettiin kyselylomake. Osallistujat pystyivät anonyymisti vastata miten he ovat kokeneet, että sisäinen viestintä on toiminut yritys X:n tuotantotiimien välissä.
Kyselyn tuloksesta selviää millä tavalla sisäinen viestintä toimii tänä päivänä yrityksessä verrattuna aikaisempiin tehtyihin henkilöstötutkimuksiin. Sen lisäksi vastaajat nostavat esiin mitkä asiat pitää kehittää, ja he antavat myös ehdotuksia millä tavalla niitä voidaan kehittää.
Teoriaosuudessa käsitellään mitä viestintä tarkoittaa ja mitkä asiat kuuluvat viestintään. Lisäksi käydään läpi sisäinen viestintä ja sen tärkeys, sekä johdon roolia sisäisessä viestinnässä. Lopuksi käsitellään lyhyesti sisäinen viestintä muutosjohtamisessa sekä miten sisäinen viestintä ja ulkoinen viestintä kuuluvat yhteen.
Menetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus ja tiedonkeruuvälineeksi käytettiin kyselylomake. Osallistujat pystyivät anonyymisti vastata miten he ovat kokeneet, että sisäinen viestintä on toiminut yritys X:n tuotantotiimien välissä.
Kyselyn tuloksesta selviää millä tavalla sisäinen viestintä toimii tänä päivänä yrityksessä verrattuna aikaisempiin tehtyihin henkilöstötutkimuksiin. Sen lisäksi vastaajat nostavat esiin mitkä asiat pitää kehittää, ja he antavat myös ehdotuksia millä tavalla niitä voidaan kehittää.