Caught Between The Floors : An Exploration Between The Realms Of Electronic Music Production And Live Instrumentation From The Point Of View Of An Independent Artist
Linderborg, Alvar (2024)
Linderborg, Alvar
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636270
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli yhdistää merkittävästi erilaisia musiikin tuotantotekniikoita. Yhdistämällä koneelliset syntetisoidut ja luupatut äänimaisemat orgaanisemmilla live-instrumenteilla, joita epätäydellinen ihminen soittaa.
Tavoitteena oli luoda EP, joka koostuu kuudesta kappaleesta, jotka kaikki tarkastelevat tätä keskeistä teemaa eri näkökulmista. Osa kappaleista syntyi live-instrumenteista, joille rakensin jälkeenpäin elektronisemman taustan. Toiset kappaleet alkoivat elektronisesta näkökulmasta, ja kun olin saanut aikaan kappaleen alun tai rytmin, aloin täydentää ja koristella tätä pohjaa live-instrumentaatiolla.
Opinnäytetyössä tarkastellaan itsenäisen muusikon/tuottajan roolia. Tehtyäni tämän projektin kokonaan omillani, se osoittaa, kuinka sooloartisti voi nykyään tehdä kappaleita ja albumeja käytännössä makuuhuoneestaan. Soolotaiteilijan vapautta tutkitaan samalla, kun tarkastellaan siitä seuraavaa suurentunutta työtaakkaa, joka syntyy kun artistin on tällaisessa projektissa työskenneltävä kaikilla musiikinteon aloilla.
Genrejen fuusiota tutkitaan koko projektin ajan. Nykyaikainen tekniikka on tehnyt käytännössä kaiken tallennetun musiikin kaikille Internet-yhteyden omaaville. Tämä on johtanut suurenevaan määrään musiikkia, joka uhmaa tiukkoja genresääntöjä ja sen sijaan yhdistää niitä yhä enemmän toisiinsa. Tämän EP:n kappaleet sisältävät yhdistelmiä monista genreistä, muun muassa rockista, electronicasta, housesta, popista ja teknosta.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteet saavutettiin omien standardieni mukaan ja se tuotti kuusi ainutlaatuista ja monipuolista kappaletta, jotka muodostavat silti yhtenäisen EP:n, jonka voi kuunnella alusta loppuun uniikkina matkana.
Tässä käytännöllisessä opinnäytetyössä on merkittäviä käytännön tuotoksia, joita tulee kuunnella kirjallisen osuuden yhteydessä.
Tavoitteena oli luoda EP, joka koostuu kuudesta kappaleesta, jotka kaikki tarkastelevat tätä keskeistä teemaa eri näkökulmista. Osa kappaleista syntyi live-instrumenteista, joille rakensin jälkeenpäin elektronisemman taustan. Toiset kappaleet alkoivat elektronisesta näkökulmasta, ja kun olin saanut aikaan kappaleen alun tai rytmin, aloin täydentää ja koristella tätä pohjaa live-instrumentaatiolla.
Opinnäytetyössä tarkastellaan itsenäisen muusikon/tuottajan roolia. Tehtyäni tämän projektin kokonaan omillani, se osoittaa, kuinka sooloartisti voi nykyään tehdä kappaleita ja albumeja käytännössä makuuhuoneestaan. Soolotaiteilijan vapautta tutkitaan samalla, kun tarkastellaan siitä seuraavaa suurentunutta työtaakkaa, joka syntyy kun artistin on tällaisessa projektissa työskenneltävä kaikilla musiikinteon aloilla.
Genrejen fuusiota tutkitaan koko projektin ajan. Nykyaikainen tekniikka on tehnyt käytännössä kaiken tallennetun musiikin kaikille Internet-yhteyden omaaville. Tämä on johtanut suurenevaan määrään musiikkia, joka uhmaa tiukkoja genresääntöjä ja sen sijaan yhdistää niitä yhä enemmän toisiinsa. Tämän EP:n kappaleet sisältävät yhdistelmiä monista genreistä, muun muassa rockista, electronicasta, housesta, popista ja teknosta.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteet saavutettiin omien standardieni mukaan ja se tuotti kuusi ainutlaatuista ja monipuolista kappaletta, jotka muodostavat silti yhtenäisen EP:n, jonka voi kuunnella alusta loppuun uniikkina matkana.
Tässä käytännöllisessä opinnäytetyössä on merkittäviä käytännön tuotoksia, joita tulee kuunnella kirjallisen osuuden yhteydessä.