Songwriting as a Tool for Expression: a Portfolio Study of the Before it’s too late EP in Swedish and English Across Genres and Collaborations
Granqvist, Emilia (2024)
Granqvist, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937655
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii tunteiden ilmaisun merkitystä, erityisesti laulunkirjoituksen kautta, mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten laulunkirjoitus voi toimia työkaluna tunteiden käsittelyyn, itsetuntemuksen vahvistamiseen ja tunteiden tukahduttamisen ehkäisemiseen. Tutkimus keskittyi artistin omaan
laulunkirjoitusprosessiin haastavassa emotionaalisessa ajanjaksossa, tarkastellen, miten tämä luova kanava helpotti tunnepurkautumista ja -reflektointia.
Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä sisälsi reflektiivisiä päiväkirjamerkintöjä ja portfolion analyysin, joilla kartoitettiin tunteiden ilmaisun, genren, kielen ja yhteistyön välisiä yhteyksiä laulunkirjoituksessa. Materiaalina käytettiin ruotsiksi ja englanniksi kirjoitettujen laulujen kokoelmaa, mikä tarjosi vertailevan näkökulman kaksikielisen laulunkirjoituksen vaikutuksiin tunneilmaisun syvyyden ja saavutettavuuden kannalta. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös eroavaisuuksia yhteistyössä ja yksin kirjoitettujen laulujen välillä, korostaen, kuinka kumpikin lähestymistapa muokkasi laulujen emotionaalista kerrontaa.
Tulokset osoittivat, että laulunkirjoitus, niin yhteistyössä kuin yksin tehtynä, tarjosi keskeisen kanavan tunteiden rakentavaan käsittelyyn. Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että luovan ilmaisun tukeminen, erityisesti stoalaiseen tai tunneilmaisua rajoittavaan kulttuuriin kuuluvissa yhteisöissä, on tärkeää mielenterveyden kannalta. Tulokset viittaavat siihen, että luovat kanavat, kuten laulunkirjoitus, tarjoavat tehokkaan keinon käsitellä emotionaalisia haasteita ja edistää henkilökohtaista hyvinvointia. Tämä opinnäytetyö sisältää sekä tutkimuksellisen osuuden että käytännön portfolion alkuperäisiä lauluja.
laulunkirjoitusprosessiin haastavassa emotionaalisessa ajanjaksossa, tarkastellen, miten tämä luova kanava helpotti tunnepurkautumista ja -reflektointia.
Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä sisälsi reflektiivisiä päiväkirjamerkintöjä ja portfolion analyysin, joilla kartoitettiin tunteiden ilmaisun, genren, kielen ja yhteistyön välisiä yhteyksiä laulunkirjoituksessa. Materiaalina käytettiin ruotsiksi ja englanniksi kirjoitettujen laulujen kokoelmaa, mikä tarjosi vertailevan näkökulman kaksikielisen laulunkirjoituksen vaikutuksiin tunneilmaisun syvyyden ja saavutettavuuden kannalta. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös eroavaisuuksia yhteistyössä ja yksin kirjoitettujen laulujen välillä, korostaen, kuinka kumpikin lähestymistapa muokkasi laulujen emotionaalista kerrontaa.
Tulokset osoittivat, että laulunkirjoitus, niin yhteistyössä kuin yksin tehtynä, tarjosi keskeisen kanavan tunteiden rakentavaan käsittelyyn. Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että luovan ilmaisun tukeminen, erityisesti stoalaiseen tai tunneilmaisua rajoittavaan kulttuuriin kuuluvissa yhteisöissä, on tärkeää mielenterveyden kannalta. Tulokset viittaavat siihen, että luovat kanavat, kuten laulunkirjoitus, tarjoavat tehokkaan keinon käsitellä emotionaalisia haasteita ja edistää henkilökohtaista hyvinvointia. Tämä opinnäytetyö sisältää sekä tutkimuksellisen osuuden että käytännön portfolion alkuperäisiä lauluja.