Satakunnan ruokamatkailustrategia
Wahlberg, Terja (2024)
Wahlberg, Terja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501021076
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501021076
Tiivistelmä
Satakunnan ruokamatkailustrategiaa on työstetty Gurmeeta – Satakunnan ruokamatkailun kehittämishankkeen ja Satakunnan ruokamatkailuverkoston kanssa. Strategiatyö aloitettiin jo vuonna 2023 ensimmäisen ruokamatkailustrategian pohjalta ja saatettiin loppuun päivitetyn version 2024 julkaisemisen jälkeen.
Satakunnan ruokamatkailuverkostossa on mukana edustajia Satakunnan ammattikorkeakoulun Matkailun kehittämiskeskuksesta, ProAgria Länsi-Suomesta, Satafood kehittämisyhdistyksestä, Lauhanvuori-Hämeenkangas UNESCO Global Geoparkista, Pyhäjärvi Instituutista, Satakuntaliitosta, MTK:sta, Visit Porista sekä edustajia alueen yrityksistä.
Satakunnan ruokamatkailustrategia perustuu seitsemään toimenpidekokonaisuuteen: Satakunnan ruokamatkailuidentiteetin kirkastaminen, vastuullinen liiketoiminta, tiedolla johtaminen, tuotteistaminen, verkostomainen toiminta, myynti ja ostettavuus sekä viestintä ja markkinointi. Toimenpidekokonaisuuksien lisäksi on koottuna toimenpiteitä, joilla tavoitteisiin päästää sekä vastuutahot toimenpiteille. Strategian lopussa on vielä seurantaa varten määrällisiä ja laadullisia mittareita.
Ruokamatkailun kehittämistä, tuotteistamista, viestintää ja markkinointia ohjaamaan on määritetty ydinviestit. Ydinviestit ovat Taste of Place (Paikallisten makujen maakunta), Pure & Natural (Puhdasta ruokaa luonnosta) sekä Cool & Creative (Innostavaa ja mielikuvituksellista).
Satakunnan ruokamatkailuverkostossa on mukana edustajia Satakunnan ammattikorkeakoulun Matkailun kehittämiskeskuksesta, ProAgria Länsi-Suomesta, Satafood kehittämisyhdistyksestä, Lauhanvuori-Hämeenkangas UNESCO Global Geoparkista, Pyhäjärvi Instituutista, Satakuntaliitosta, MTK:sta, Visit Porista sekä edustajia alueen yrityksistä.
Satakunnan ruokamatkailustrategia perustuu seitsemään toimenpidekokonaisuuteen: Satakunnan ruokamatkailuidentiteetin kirkastaminen, vastuullinen liiketoiminta, tiedolla johtaminen, tuotteistaminen, verkostomainen toiminta, myynti ja ostettavuus sekä viestintä ja markkinointi. Toimenpidekokonaisuuksien lisäksi on koottuna toimenpiteitä, joilla tavoitteisiin päästää sekä vastuutahot toimenpiteille. Strategian lopussa on vielä seurantaa varten määrällisiä ja laadullisia mittareita.
Ruokamatkailun kehittämistä, tuotteistamista, viestintää ja markkinointia ohjaamaan on määritetty ydinviestit. Ydinviestit ovat Taste of Place (Paikallisten makujen maakunta), Pure & Natural (Puhdasta ruokaa luonnosta) sekä Cool & Creative (Innostavaa ja mielikuvituksellista).