Vagushermo ja sen aktivoiminen stressinhallinnan keinona -työpaja sairaanhoitajaopiskelijoille
Aamu-usva, Aino; Rajala, Eeva; Snellman, Oona (2024)
Aamu-usva, Aino
Rajala, Eeva
Snellman, Oona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501021007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501021007
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota sairaanhoitajaopiskelijoille stressinhallinnan keinoja vagushermoa hyödyntäen. Opinnäytetyön päämenetelmä on työpaja, joka pidettiin sairaanhoitajaopiskelijoille Helsingin Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Työpajan tavoitteena oli tarjota mahdollisia uusia stressinhallinnan keinoja, joita opiskelijat voivat hyödyntää opinnoissa ja muissa stressaavissa tilanteissa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun kanssa.
Kyseessä on kehittämispainotteinen opinnäytetyö. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta keskeisten käsitteiden määrittelemiseen. Kirjallisuuskatsauksessa käytettiin kansainvälisiä sekä kotimaisia aineistoja. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta koostettiin työpaja, jossa osallistujat saivat uutta tietoa vagushermosta ja sen terveydellisistä vaikutuksista. Työpaja sisälsi luennointia ja vagushermoa aktivoivia harjoitteita pienryhmissä. Työpajaa varten luotiin palautekysely. Työpajaan osallistuneilta saadun palautteen perusteella työpaja koettiin hyödylliseksi. Jatkokehityksenä vagushermoharjoitteista voi tehdä opetusvideon tai teoriatietoa sisältävän esitteen.
Kyseessä on kehittämispainotteinen opinnäytetyö. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta keskeisten käsitteiden määrittelemiseen. Kirjallisuuskatsauksessa käytettiin kansainvälisiä sekä kotimaisia aineistoja. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta koostettiin työpaja, jossa osallistujat saivat uutta tietoa vagushermosta ja sen terveydellisistä vaikutuksista. Työpaja sisälsi luennointia ja vagushermoa aktivoivia harjoitteita pienryhmissä. Työpajaa varten luotiin palautekysely. Työpajaan osallistuneilta saadun palautteen perusteella työpaja koettiin hyödylliseksi. Jatkokehityksenä vagushermoharjoitteista voi tehdä opetusvideon tai teoriatietoa sisältävän esitteen.