Opiskelumotivaatio ja sen edistäminen hoitoalan opiskelijoilla
Koistinen, Minna; Martin, Mimosa (2024)
Koistinen, Minna
Martin, Mimosa
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501041018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501041018
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia hoitoalan opiskelijoiden opiskelumotivaatioon liittyviä edistäviä ja heikentäviä tekijöitä. Tavoitteena oli ymmärtää näihin vaikuttavia tekijöitä, jotta jatkossa pystyttäisiin luomaan menetelmiä opiskelumotivaation ylläpitoon, sen edistämiseen sekä hoitoalan houkuttelevuuteen. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä, johtuen alaa kohtaavasta työvoimapulasta mm. eläköitymisen ja alanvaihtajien vuoksi. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Diakonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö on tehty poikkileikkaustutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol-työkalun avulla, jonka jälkeen aineisto analysoitiin käyttämällä realistista tarkastelutapaa, koodausta ja teemoittelua. Kyselyyn vastasi yhteensä neljä ryhmää 1.–3.-vuoden opiskelijoista Helsingin kampukselta.
Opiskelumotivaatiota edistävinä tekijöinä nähtiin mm. opettajilta saatu tuki, opintojen mielekkyys ja eteneminen sekä hyvä ryhmähenki. Opiskelumotivaatiota heikentävinä tekijöinä olivat mm. opettajista johtuvat syyt, huono ryhmähenki ja opintojen kuormittavuus. Tutkimustulokset olivat samansuuntaisia aikaisempien aiheeseen liittyvien tutkimusten kanssa.
Asiasanat: hoitoala, opiskelumotivaatio, poikkileikkaustutkimus The purpose of this thesis was to investigate the promoting and weakening factors related to the study motivation of nursing students. The goal was to understand the factors influencing these, so that in the future it would be possible to create methods for maintaining study motivation, promoting it, and making the nursing field more interesting. The topic is current and important, due to the labor shortage facing the industry, e.g. due to retirement and career changers. Diaconia University of Applied Sciences was the partner of the thesis. The thesis was conducted as a cross-sectional study. The material was collected using the Webropol tool. The material was analyzed using a realist approach, coding and thematic analysis. A total of four groups of 1st-3rd year students from the partner´s Helsinki campus answered the survey.
Factors promoting study motivation recognized were as e.g. the support received from the teachers, the meaningfulness and progress of the studies, and a good team spirit. Factors weakening study motivation were e.g. reasons due to the teachers, poor team spirit and the workload of the studies. The research results were in line with previous studies related to the topic.
Keywords: field of care, study motivation, cross-sectional study
Opiskelumotivaatiota edistävinä tekijöinä nähtiin mm. opettajilta saatu tuki, opintojen mielekkyys ja eteneminen sekä hyvä ryhmähenki. Opiskelumotivaatiota heikentävinä tekijöinä olivat mm. opettajista johtuvat syyt, huono ryhmähenki ja opintojen kuormittavuus. Tutkimustulokset olivat samansuuntaisia aikaisempien aiheeseen liittyvien tutkimusten kanssa.
Asiasanat: hoitoala, opiskelumotivaatio, poikkileikkaustutkimus
Factors promoting study motivation recognized were as e.g. the support received from the teachers, the meaningfulness and progress of the studies, and a good team spirit. Factors weakening study motivation were e.g. reasons due to the teachers, poor team spirit and the workload of the studies. The research results were in line with previous studies related to the topic.
Keywords: field of care, study motivation, cross-sectional study