Lasten pelkojen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa
Nuorala, Saana; Vuorenmaa, Annika (2025)
Nuorala, Saana
Vuorenmaa, Annika
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501151359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501151359
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee leikki-ikäisten lasten pelkoja ja niiden kohtaamista varhaiskasvatuksessa. Työn tavoitteena on kerätä tietoa lasten peloista ja tunnekasvatuksesta sekä auttaa yhteistyökumppaniamme Ritaharjun päiväkotia tunnistamaan kehittämistarpeensa.
Tutkimuspainotteisessa opinnäytetyössä selvitettiin työntekijöiden kokemuksia ja valmiuksia kohdata lasten pelkoja sekä tunnetaitojen opetuksen huomioimista päiväkodissa sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely suunnattiin 4–5-vuotiaiden lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille. 4–5 vuoden iässä lasten vilkas mielikuvitus lisää pelkoja, jolloin tunnekasvatuksen ja aikuisten tuen merkitys on keskeinen, jotta lapset oppivat käsittelemään tunteitaan ja pelkojaan.
Tulokset osoittivat, että lapsen pelot eivät aina ilmene selkeästi sanoina, vaan aikuisen on oltava tarkkaavainen ja huomioitava lapsen tuntemukset myös kehonkielen ja käytöksen kautta. Lapsen pelot vaikuttavat käyttäytymiseen päiväkodissa. Ne voivat näyttäytyä muun muassa itkuisuutena, aggressiivisuutena tai välttelykäyttäytymisenä.
Tutkimuspainotteisessa opinnäytetyössä selvitettiin työntekijöiden kokemuksia ja valmiuksia kohdata lasten pelkoja sekä tunnetaitojen opetuksen huomioimista päiväkodissa sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely suunnattiin 4–5-vuotiaiden lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille. 4–5 vuoden iässä lasten vilkas mielikuvitus lisää pelkoja, jolloin tunnekasvatuksen ja aikuisten tuen merkitys on keskeinen, jotta lapset oppivat käsittelemään tunteitaan ja pelkojaan.
Tulokset osoittivat, että lapsen pelot eivät aina ilmene selkeästi sanoina, vaan aikuisen on oltava tarkkaavainen ja huomioitava lapsen tuntemukset myös kehonkielen ja käytöksen kautta. Lapsen pelot vaikuttavat käyttäytymiseen päiväkodissa. Ne voivat näyttäytyä muun muassa itkuisuutena, aggressiivisuutena tai välttelykäyttäytymisenä.