Opi leikkien, leiki oppien :pitkäkestoisen leikin tukeminen varhaiskasvatuksessa oppimisympäristöä kehittämällä
Pasanen, Pirjo; Virta, Satu (2025)
Pasanen, Pirjo
Virta, Satu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501141353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501141353
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli tukea varhaiskasvatusikäisten lasten pitkäkestoista leikkiä. Tarkoituksena oli muokata ja rikastaa varhaiskasvatusyksikön oppimisympäristöä niin että se mahdollistaisi pitkäkestoisen leikin syntymisen ja tukisi lasten sitoutumista leikkiin. Lisäksi tarkoituksena oli nostaa esiin leikin tärkeyttä ja merkitystä lapsen kehitykselle. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi päiväkodin yhdessä ryhmätilassa olevasta pienestä huoneesta, lasten toiveet huomioiden, pehmoeläinklinikka. Leikkiympäristö suunniteltiin ja toteutettiin 3–5-vuotiaden lasten käyttöön. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli Pirkanmaalla sijaitseva yksityinen päiväkoti.
Kehittämistyötä tukemaan tehtiin kysely varhaiskasvatusyksikön työntekijöille. Kyselyä hyödynnettiin oppimisympäristön kehittämisessä sekä leikin vähenemiseen vaikuttavien syiden pohtimisessa. Oppimisympäristön kehittämistä varten havainnoitiin ja haastateltiin varhaiskasvatusyksikön lapsia, jotta saatiin selville heidän mielenkiinnon kohteensa ja toiveensa.
Fyysistä oppimisympäristöä rikastamalla on mahdollista tukea leikin pitkäkestoisuutta. Lapset kiinnittyvät leikkiin paremmin, kun leikkiympäristössä on mielikuvitusta tukevia ja ideoita antavia, leikkiin soveltuvia välineitä. Kun leikkiin tuo oikeita työvälineitä, lapsilla on mahdollisuus asettua aikuisen maailmaan ja oppia tule vaisuuden taitoja sekä käsitellä erilaisia tunteita turvallisella tavalla. The aim of this development-oriented thesis was to support children’s long-lasting play by building and enriching learning environments. The cooperation partner was a private day care center in Pirkanmaa, Finland. Changes were made in one playroom according to children’s opinions and interests. Based on these, a plush toy clinic was built.
To support this development, a poll was made for the early childhood education center personnel. The data from the poll was utilized when learning environments were built and the reasons behind decreased playing was considered. Children in early childhood education center were observed and interviewed so their interests and wishes could be taken into account when learning environments were built.
It is possible to support long-lasting play by enriching the physical learning environment. Children will be playing for longer when there is equipment that supports imagination in the learning environment. When the right tools are brought into play, children can settle into the adult world and learn future skills and deal with different emotions in a safe way.
Kehittämistyötä tukemaan tehtiin kysely varhaiskasvatusyksikön työntekijöille. Kyselyä hyödynnettiin oppimisympäristön kehittämisessä sekä leikin vähenemiseen vaikuttavien syiden pohtimisessa. Oppimisympäristön kehittämistä varten havainnoitiin ja haastateltiin varhaiskasvatusyksikön lapsia, jotta saatiin selville heidän mielenkiinnon kohteensa ja toiveensa.
Fyysistä oppimisympäristöä rikastamalla on mahdollista tukea leikin pitkäkestoisuutta. Lapset kiinnittyvät leikkiin paremmin, kun leikkiympäristössä on mielikuvitusta tukevia ja ideoita antavia, leikkiin soveltuvia välineitä. Kun leikkiin tuo oikeita työvälineitä, lapsilla on mahdollisuus asettua aikuisen maailmaan ja oppia tule vaisuuden taitoja sekä käsitellä erilaisia tunteita turvallisella tavalla.
To support this development, a poll was made for the early childhood education center personnel. The data from the poll was utilized when learning environments were built and the reasons behind decreased playing was considered. Children in early childhood education center were observed and interviewed so their interests and wishes could be taken into account when learning environments were built.
It is possible to support long-lasting play by enriching the physical learning environment. Children will be playing for longer when there is equipment that supports imagination in the learning environment. When the right tools are brought into play, children can settle into the adult world and learn future skills and deal with different emotions in a safe way.