”Se vihreä ympärillä jotenkin auttaa hoitaa” Hyvinvoinnin edistäminen opiskeluhuollossa planetaarisen terveyden näkökulmasta
Meriläinen, Mari (2025)
Meriläinen, Mari
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501241867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501241867
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli yhteiskehittää opiskeluhuoltoa
planetaarisen terveyden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata kysymykseen, miten opiskeluhuolto voi edistää opiskelijoiden planetaarista hyvinvointia huomioiden ympäristötunteet ja lähiluonnon. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Päijät-Hämeen tulosyksikön kanssa hyvinvointialueen opiskeluhuoltopalvelujen.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluilla. Tutkimuksessa osallistettiin opiskelijoita pohtimaan, kuinka he toivoisivat opiskeluhuollon huomioivan ympäristötunteita ja kuinka opiskeluhuolto voisi tukea opiskelijoiden hyvinvointia lähiluontoa hyödyntämällä. Tutkimuksessa oli mukana seitsemän 16–19-vuotiasta toisenasteen opiskelijaa. Aineiston keruu tapahtui viidellä ryhmätapaamisella. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittamalla.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että lähiluontokohteet ovat nuorille merkityksellisiä paikkoja, joiden säilymistä ei pidetä itsestäänselvyytenä. Nuorten luontokokemuksiin liittyy vahvasti yhteenkuuluvuus läheisten ja luonnon kanssa. Vaikka luonto tarjoaa nuorille kokonaisvaltaista hyvinvointia ja elpymisen kokemuksia, niin luonnon tila ja tulevaisuus herättävät myös huolta.
Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että luontoa hyödyntäville työtavoille on tarvetta toisen asteen opiskeluhuollossa nuorten hyvinvoinnin tukemisessa.
Yhteisöllisiä menetelmiä tarvitaan, jotta ympäristötunteita kokevat nuoret saavat mahdollisuuden tunteidensa käsittelyyn. Luontoteemoja voi integroida jo olemassa oleviin opiskeluhuollon palveluihin entistä suunnitelmallisemmin. Luonto voidaan ottaa opiskeluhuollon toimintaan sekä luonnossa tapahtuvana toimintana että keskustelun aiheena. Opiskeluhuollon työntekijöillä on työtehtäviensä puolesta hyvinvointia.
planetaarisen terveyden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata kysymykseen, miten opiskeluhuolto voi edistää opiskelijoiden planetaarista hyvinvointia huomioiden ympäristötunteet ja lähiluonnon. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Päijät-Hämeen tulosyksikön kanssa hyvinvointialueen opiskeluhuoltopalvelujen.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluilla. Tutkimuksessa osallistettiin opiskelijoita pohtimaan, kuinka he toivoisivat opiskeluhuollon huomioivan ympäristötunteita ja kuinka opiskeluhuolto voisi tukea opiskelijoiden hyvinvointia lähiluontoa hyödyntämällä. Tutkimuksessa oli mukana seitsemän 16–19-vuotiasta toisenasteen opiskelijaa. Aineiston keruu tapahtui viidellä ryhmätapaamisella. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittamalla.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että lähiluontokohteet ovat nuorille merkityksellisiä paikkoja, joiden säilymistä ei pidetä itsestäänselvyytenä. Nuorten luontokokemuksiin liittyy vahvasti yhteenkuuluvuus läheisten ja luonnon kanssa. Vaikka luonto tarjoaa nuorille kokonaisvaltaista hyvinvointia ja elpymisen kokemuksia, niin luonnon tila ja tulevaisuus herättävät myös huolta.
Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että luontoa hyödyntäville työtavoille on tarvetta toisen asteen opiskeluhuollossa nuorten hyvinvoinnin tukemisessa.
Yhteisöllisiä menetelmiä tarvitaan, jotta ympäristötunteita kokevat nuoret saavat mahdollisuuden tunteidensa käsittelyyn. Luontoteemoja voi integroida jo olemassa oleviin opiskeluhuollon palveluihin entistä suunnitelmallisemmin. Luonto voidaan ottaa opiskeluhuollon toimintaan sekä luonnossa tapahtuvana toimintana että keskustelun aiheena. Opiskeluhuollon työntekijöillä on työtehtäviensä puolesta hyvinvointia.