Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten vaikuttajien kokemukset seurakunnan tulevaisuuden suunnittelussa

Ahonen, Jani (2025)

 
Avaa tiedosto
Ahonen_Jani.pdf (803.4Kt)
Lataukset: 


Ahonen, Jani
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501261915
Tiivistelmä
Jani Ahonen
Nuorten vaikuttajien kokemukset seurakunnan tulevaisuuden suunnittelussa
Sivut 57, 3 liitettä
Kevät 2025
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (YAMK)
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Arvot, yhteisöt ja etiikka


Lasten ja nuorten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia on viime vuosina merkittävästi vahvistettu Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa. Ensimmäiset isot askeleet otettiin lapsiasiavaikutusten arvioinnin myötä jo vuonna 2015. Sen jatkoksi syksyllä 2019 kirkolliskokouksen esitykseen kirjattiin, että seurakuntien on perustettava nuorten vaikuttajaryhmä, jotta nuorten osallisuuden vahvistuminen ja nuorten ääni kuuluisi paremmin seurakunnan päätöksenteossa. Päätös sai lainvoiman, kun eduskunta hyväksyi uuden kirkkolain. Se astui voimaan 1.7.2023 alkaen.

Opinnäytetyössä tutkittiin Rauman seurakuntaan kuuluvan nuorten vaikuttajaryhmän jäsenten kokemuksia sen ensimmäisen virallisen toimintavuoden aikana. Seurakunnassa toteutettiin vuonna 2024 kaksi merkittävää tulevaisuuteen tähtäävää prosessia, ympäristödiplomihanke ja strategiaprosessi vuosille 2025–2030. Vaikuttajanuorille annettiin keskeinen rooli molemmissa prosesseissa ja tämä tutkimus keskittyy selvittämään, miten vaikuttamismahdollisuudet, osallisuus ja yhteisöön kuuluminen nuorten näkökulmasta toteutuivat.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistoa kerättiin kahdella fokusryhmähaastattelulla, sekä henkilökohtaisilla yksilöhaastatteluilla. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimuskysymykset ohjasivat koko prosessin kulkua: Mikä on nuorten oma kokemus vaikuttajaryhmän roolista tulevaisuuden suunnittelussa? Miten nuoret itse kokevat omien vaikutusmahdollisuuksien toteutumisen?

Keskeiset tulokset tiivistyvät kehittämiseen ja tulevaisuuteen. Työntekijän tuki koetaan tärkeäksi etenkin ryhmän alkuvaiheessa. Ryhmään kuuluminen voi myös vahvistaa yksilön siteitä kirkkoon ja lisää tunnetta siitä, että hän kuuluu tärkeään yhteisöön. Pitkällä aikavälillä nuoret toivovat kuitenkin enemmän itsenäisyyttä ja suoraviivaisempia suhteita kirkon työyhteisöön ja päättäjiin. Ryhmän jäsenet toivovat, että heidät otetaan tosissaan ja heidän mielipiteitään ja näkemyksiään osattaisiin arvostaa. Tulosten yhteenvedossa selkeänä kehittämistavoitteena on läsnäolo- ja puheoikeus kirkkoneuvoston ja -valtuuston kokouksissa
 
ABSTRACT
Jani Ahonen
The experiences of young influencers in planning the future of the church
Pages 57, 3 appendices
Spring 2025
Diaconia University of Applied Sciences
Master of Social Services
Values, Communities, and Ethics.



The participation and influence opportunities for children and youth have been significantly strengthened in the Evangelical Lutheran Church of Finland in recent years. The first major steps were taken with the assessment of the impact on children’s issues already in 2015 with the introduction of child impact assessments. Following this, in the autumn of 2019, church assembly proposed that parishes establish youth influence groups to enhance youth participation and ensure their voices are better heard in parish decision-making. This decision became legally binding when the Finnish parliament approved the new church act, which came into force on July 1, 2023.

This thesis examined the experiences of the members of the youth influence group in the Rauma parish during its first official year of operation. In 2024, the parish undertook two significant future-oriented processes: an environmental diploma project and a strategic planning process for 2025–2030. Youth influencers were given a central role in both processes, and this study focuses on exploring how opportunities for influence, participation, and a sense of belonging were realized from the youth’s perspective.

The study was conducted as qualitative research, with the data was collected with two focus group interviews and personal individual interviews. The data was analyzed using content analysis. The research questions guided the entire process: What are the youths’ own experiences of the influence group’s role in future planning? How do the youth perceive the realization of their opportunities to influence?

The key findings emphasize development and the future. Support from staff is seen as crucial, especially in the early stages of the group. Being part of the group can also strengthen an individual's ties to the church and foster a sense of belonging to an important community. Over the long term, however, the youth expressed a desire for greater independence and more straightforward relationships with the church’s working community and decision-makers. The group members hope to be taken seriously and that their opinions and perspectives will be valued. In the summary of the results,
securing attendance and speaking rights at parish council and board meetings is regarded as a key developmental goal for the future.

Keywords: Participation, Influence, Community, Youth, Parish
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste