Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvatus lapsen katsomuksellisen identiteetin tukijana päiväkodin johtajan näkökulmasta

Sotamaa, Iris (2025)

Avaa tiedosto
Sotamaa_Iris.pdf (992.8Kt)
Lataukset: 


Sotamaa, Iris
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501271944
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vantaalaisten päiväkotien johtajien käsitystä varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksen merkityksestä lapsen katsomuksellisen identiteetin tukijana. Lisäksi haluttiin selvittää miten johtaja johtaa katsomuskasvatuksen suunnittelua ja toteutumista ja millainen rooli hänellä on katsomuskasvatuksen mahdollistajina.

Opinnäytetyö on tutkimus, jonka tutkimusaineisto kerättiin päiväkodin johtajilta sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti. Kvantitatiivinen aineisto koottiin sähköisellä Webropol-kyselyllä ja siihen vastasi 17 johtajaa. Kvalitatiiviseen teemahaastatteluun valittiin neljä päiväkodin johtajaa varhaiskasvatuksen eri palvelualueilta. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin tilastollisen grafiikan avulla ja kvalitatiivinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.

Tutkimustulosten mukaan päiväkotien johtajat pitivät varhaiskasvatuksen katsomuskasvatusta erittäin merkittävänä lapsen katsomuksellisen identiteetin tukijana. Päiväkodeissa ymmärretään hyvin katsomuskasvatuksen yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen tavoite keskinäisen kunnioituksen ja eri katsomusten ymmärryksen osalta, mutta lapsen katsomuksellisen identiteetin tukemisen näkökulmista tavoitteet toteutuvat vain rajatusti tai niitä ei tunnisteta.

Katsomuskasvatusmenetelmissä korostuivat lapsen kanssa ihmettely ja elämänkysymysten pohtiminen yhdessä. Tutkimustuloksen mukaan käytetyt menetelmät eivät kuitenkaan monipuolisesti tue katsomuskasvatukselle varhaiskasvatussuunnitelmassa asetettuja tavoitteita erilaisten katsomusten kohtaamiseen liittyen. Suunnitelmallisia tutustumiskäyntejä, vierailijoiden ja eri materiaalien hyödyntämisiä ei pidetty tärkeinä. Tämä se kapeuttaa erityisesti monipuolisia oppimisympäristöjä.

Päiväkodin johtajan rooli nähtiin ennen kaikkea suunnannäyttäjänä, jolloin päiväkodin johtaja pitää yllä pedagogista keskustelua ja huolehtii että henkilökunta tuntee velvoittavat asiakirjat. Päiväkodin johtajat kuvasivat tärkeimpänä katsomuskasvatuksen johtamisessa omaa esimerkkiä ja arvokeskustelun ylläpitämistä. Johtajat korostivat myös Vantaan kaupungin hyviä johtamisrakenteita johtajuuden tukena.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste