Työhyvinvoinnin ja koulutuksen kehittäminen kansanopistossa
Seppänen, Katja (2025)
Seppänen, Katja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501312134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501312134
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on ollut tavoitteena kehittää Step- koulutuksen opistovuosi oppivelvolliselle –koulutuksen opetushenkilöstön työhyvinvointia ja työssä jaksamista tiimitoiminnan käynnistämisen kautta. Tiimin toiminnan tavoitteena on tarjota aika ja paikka opetushenkilöstön kokemusten ja osaamisen jakamiseen sekä koulutuksen ja osaamisen kehittämiseen. Koulutuksen kehittämistyön kautta opettajien mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhönsä lisääntyvät.
Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin kyselyä, teemahaastatteluja sekä ryhmäkeskusteluja, joiden aiheet ja teemat valittiin taustatietoihin perustuen. Tietoperusta opinnäytetyössä muodostuu työhyvinvointiin liittyvistä teemoista, psykologisen turvallisuuden ja psykososiaalisten kuormitustekijöiden sekä osaamispääoman kehittämiseen liittyvistä teemoista.
Opinnäytetyön tuotoksena käynnistetyn tiimin toiminta ja säännölliset tapaamiset tukivat työhyvinvointia osaamisen jakamisen ja kehittämisen kautta sekä lisäämällä omaan työhön vaikuttamisen mahdollisuuksia koulutusta kehittämällä.
Tuloksia voidaan soveltaa ja hyödyntää kansanopistoissa ja muissa oppilaitoksissa, joissa halutaan kehittää opetushenkilöstön työhyvinvointia, työssä jaksamista ja osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia yhteisöllisen toiminnan kautta.
Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin kyselyä, teemahaastatteluja sekä ryhmäkeskusteluja, joiden aiheet ja teemat valittiin taustatietoihin perustuen. Tietoperusta opinnäytetyössä muodostuu työhyvinvointiin liittyvistä teemoista, psykologisen turvallisuuden ja psykososiaalisten kuormitustekijöiden sekä osaamispääoman kehittämiseen liittyvistä teemoista.
Opinnäytetyön tuotoksena käynnistetyn tiimin toiminta ja säännölliset tapaamiset tukivat työhyvinvointia osaamisen jakamisen ja kehittämisen kautta sekä lisäämällä omaan työhön vaikuttamisen mahdollisuuksia koulutusta kehittämällä.
Tuloksia voidaan soveltaa ja hyödyntää kansanopistoissa ja muissa oppilaitoksissa, joissa halutaan kehittää opetushenkilöstön työhyvinvointia, työssä jaksamista ja osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia yhteisöllisen toiminnan kautta.