Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sotkamon nuorisotoimen koulunuorisotyön nykytila ja kehitystarpeet Tenetin koulussa

Rytkönen, Mira (2025)

 
Avaa tiedosto
Rytkonen_Mira.pdf (1.625Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Rytkönen, Mira
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132769
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyi Sotkamon kunnan nuorisotoimen koulunuorisotyön nykytilan arviointiin ja kehittämistarpeiden tunnistamiseen Tenetin koulussa. Työn tavoitteena oli selvittää koulunuorisotyön vahvuudet, haasteet sekä kehittämiskohteet ja esittää konkreettisia toimenpide-ehdotuksia toiminnan parantamiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa hyödynnettiin monimenetelmäistä lähestymistapaa.

Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään koulunuorisotyön määritelmää ja merkitystä, osallisuutta ja moniammatillista yhteistyötä. Koulunuorisotyö tarjoaa matalan kynnyksen tukea oppilaille sekä vahvisti yhteisöllisyyttä ja oppilaiden osallisuutta. Moniammatillinen yhteistyö yhdisti eri asiantuntijoiden osaamista ja mahdollisti kokonaisvaltaisen tuen nuorille ja vahvistaa kouluyhteisöä.

Kehittämistyön aineisto kerättiin kyselyjen ja benchmarking-analyysin avulla. Kyselyyn vastasivat Tenetin koulun ja Sotkamon nuorisotoimen henkilöstön edustajat. Benchmarking tarjosi vertailutietoa muista kouluista, joissa toteutetaan koulunuorisotyötä. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.

Tulokset osoittavat, että koulunuorisotyö Tenetin koulussa tukee oppilaiden hyvinvointia tarjoamalla turvallisen ilmapiirin ja kiireettömiä kohtaamisia. Koulunuorisotyön vahvuuksiksi nousivat koulunuorisotyöntekijöiden saavutettavuus ja oppilaiden kohtaaminen yksilöllisesti. Haasteina nähtiin resurssien rajallisuus, yhteistyön ja viestinnän kehittämistarve ja oppilaiden osallisuuden vahvistaminen.

Kehittämisehdotukset sisältävät koulunuorisotyön resurssien vahvistamisen, kuten vakituisen koulunuorisotyöntekijän palkkaamisen. Hyvinvoinnin vuosikellon jalkauttaminen toisi suunnitelmallisuutta ja jatkuvuutta toimintaan. Myös yhteistyön tiivistäminen koulun henkilökunnan ja nuorisotyöntekijöiden välillä sekä oppilaiden osallistaminen toiminnan suunnitteuun nousivat keskeisiksi kehittämiskohteiksi.

Tämä opinnäytetyö tuotti tietoa, joka hyödyttää paitsi Sotkamon kunnan nuorisotoimea ja Tenetin koulua, myös muita kouluja ja kuntia, jotka haluavat kehittää koulunuorisotyötä. Kehittämistyön tulokset vahvistivat kuinka suunnitelmallinen ja moniammatillinen lähestymistapa tukee nuorten hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä kouluympäristössä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste