Nepsy opiskelijoiden oppimisvalmiudet ja tuki toisella asteella
Tynkkynen, Auli; (2025)
Tynkkynen, Auli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502172990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502172990
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan neurokirjon opiskelijoiden erityisen tuen tarpeita ja tukimuotoja Ammattiopisto Tavastiassa, erityisesti toisella asteella, terveys- ja hyvinvointialan osastolla, joka toimii myös kehittämistyön tilaajana. Kehittämistyön tavoitteena on parantaa neurokirjon opiskelijoiden sitoutumista opintoihin ja oppimisvalmiuksia. Työn taustalla on havainto, että erityisen tuen suunnitelmat eivät aina toteudu käytännössä, mikä vaikuttaa opiskelijoiden oppimiseen ja hyvinvointiin.
Neuropsykiatriset häiriöt, kuten ADHD ja autisminkirjo sekä kehityksellinen kielihäiriö, voivat aiheuttaa haasteita opiskelijoiden keskittymiskyvyssä, toiminnanohjauksessa ja sosiaalisissa suhteissa. Työ keskittyy erityisesti siihen, miten näiden opiskelijoiden minäpystyvyyttä ja osallisuutta voidaan vahvistaa. Erityisen tuen tavoitteena on tukea opiskelijoiden edistymistä kohti ammattitaitoa ja osaamista sekä edistää yhdenvertaisuutta ja osallisuutta kouluyhteisössä.
Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista tutkimusta, jossa kerätään aineistoa puolistrukturoiduilla ja avoimilla haastatteluilla. Haastateltavina ovat neurokirjon opiskelijat, joilla on erityisen tuen suunnitelma. Haastatteluiden tavoitteena on selvittää, millaisia tukimuotoja opiskelijat kokevat hyödyllisiksi ja miten nämä tukimuodot vaikuttavat heidän motivaatioonsa, itsetuntoonsa ja minäpystyvyyteensä.
Tulokset osoittavat, että neurokirjon opiskelijat kaipaavat yksilöllisiä tukitoimia, jotka huomioivat heidän vahvuutensa ja haasteensa. Opiskelijat ovat myös toivoneet lisää tietoa omista tukimuodoistaan sekä mahdollisuuksia osallistua aktiivisesti oman oppimisensa suunnitteluun. Positiivisen pedagogiikan periaatteet, kuten myönteinen palaute ja turvallinen oppimisympäristö, korostuvat opiskelijoiden hyvinvoinnin ja oppimisen edistämisessä.
Työn myötä tuotetaan opas ohjaajille ja opettajille neurokirjon opiskelijoiden tukemisesta, joka auttaa selventämään neurokirjon käsitettä ja sen vaikutuksia oppimiseen. Tavoitteena on, että opas tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja ja menetelmiä opiskelijoiden tukemiseen, edistäen heidän oppimisen ja elämänhallinnan taitojaan. Opinnäytetyö tuo esiin tarpeen kehittää oppilaitoksen toimintakäytäntöjä ja lisää positiivista vuorovaikutusta opiskelijoiden ja opettajien välillä.
Neuropsykiatriset häiriöt, kuten ADHD ja autisminkirjo sekä kehityksellinen kielihäiriö, voivat aiheuttaa haasteita opiskelijoiden keskittymiskyvyssä, toiminnanohjauksessa ja sosiaalisissa suhteissa. Työ keskittyy erityisesti siihen, miten näiden opiskelijoiden minäpystyvyyttä ja osallisuutta voidaan vahvistaa. Erityisen tuen tavoitteena on tukea opiskelijoiden edistymistä kohti ammattitaitoa ja osaamista sekä edistää yhdenvertaisuutta ja osallisuutta kouluyhteisössä.
Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista tutkimusta, jossa kerätään aineistoa puolistrukturoiduilla ja avoimilla haastatteluilla. Haastateltavina ovat neurokirjon opiskelijat, joilla on erityisen tuen suunnitelma. Haastatteluiden tavoitteena on selvittää, millaisia tukimuotoja opiskelijat kokevat hyödyllisiksi ja miten nämä tukimuodot vaikuttavat heidän motivaatioonsa, itsetuntoonsa ja minäpystyvyyteensä.
Tulokset osoittavat, että neurokirjon opiskelijat kaipaavat yksilöllisiä tukitoimia, jotka huomioivat heidän vahvuutensa ja haasteensa. Opiskelijat ovat myös toivoneet lisää tietoa omista tukimuodoistaan sekä mahdollisuuksia osallistua aktiivisesti oman oppimisensa suunnitteluun. Positiivisen pedagogiikan periaatteet, kuten myönteinen palaute ja turvallinen oppimisympäristö, korostuvat opiskelijoiden hyvinvoinnin ja oppimisen edistämisessä.
Työn myötä tuotetaan opas ohjaajille ja opettajille neurokirjon opiskelijoiden tukemisesta, joka auttaa selventämään neurokirjon käsitettä ja sen vaikutuksia oppimiseen. Tavoitteena on, että opas tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja ja menetelmiä opiskelijoiden tukemiseen, edistäen heidän oppimisen ja elämänhallinnan taitojaan. Opinnäytetyö tuo esiin tarpeen kehittää oppilaitoksen toimintakäytäntöjä ja lisää positiivista vuorovaikutusta opiskelijoiden ja opettajien välillä.